Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva og fremtiden (Generelt)

af mpp, 25/11 2019, 13:45 (1613 dage siden) @ Peter Christensen

Bingo. Uanset om det er Arriva, DSB eller nogle andre der kører, vil pris og service være noget der er fastlagt i en trafikkontrakt. Er det tanken at folk typisk kører til den næste by og er i toget 30-60 minutter skal man have en type service. Er forventningen at folk køre f.x. hele vejen fra Struer til Vejle for så at stå på et ICLyn, skal man have en anden service. Nogle gange kommer man jo også over i et regionaltog Hamborg–Flensborg, og så er det altså en lang tur hjem.

Toget er under alle omstændigheder noget alle har en mening om og det indgår i et samlet transportsystem. Man kan så diskutere om togene er gode nok til de mål man har sat, men er målet blot at de skal køre og folk ikke skal blive syge af at køre med, jamen så er målet vel egentligt opfyldt. Mener man at toget også skal kunne vinde markedsandele fra andre transportformer (fordi folk simpelthen synes det er behageligt at køre med tog), jamen så skal man skrue trafikkontrakten anderledes sammen. Det gælder uanset om det er et DSB-monopol, lokalbaner, udbudt trafik eller andet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak