Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva går grinende hen i banken!!!!!!! (Generelt)

af Peter Christensen, 25/11 2019, 18:27 (1606 dage siden) @ Henrik Hansen

Udgifterne til bl.a. diesel er også højere ved ældre materiel, da nyt materiel altid er mere økonomisk.

Æh, dieselmotorerne har vel samme ydelse som de har haft hele tiden - ellers kniber det med at holde kørerplanen.
Ergo, med samme effekt i dieselmotorerne og nogenlunde samme kørselsmønster (og kørerplan) så bliver den forbrugte mængde af diesel vel af nogenlunde samme størrelse som tidligere?
Herefter er det blot at gange med prisen for dieselolie...

At sammenligne brændstofforbruget med nyere materiel er ikke specielt interessant, da hverken Lint eller Desiro kan betegnes som "nye".

Men ja, der sker da lidt med ældre materiel. Nogle større eftersyn dukker op, andre ting skal skiftes da de når slutningen af levetiden.
Dermed bliver ældre materiel ofte dyre pr. km. end nyere materiel.
Et gammelt trick med at spare på vedligeholdet kan være muligt - men ellers se på DSB hvis du vil have et eksempel på hvordan det IKKE skal gøres.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Jernbanebøger

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982

Omkring Faxe Jernbane 1864 - 1982. Pris 340 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak