Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva går grinende hen i banken!!!!!!! (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/11 2019, 19:33 (1607 dage siden) @ Peter Christensen

Udgifterne til bl.a. diesel er også højere ved ældre materiel, da nyt materiel altid er mere økonomisk.

Æh, dieselmotorerne har vel samme ydelse som de har haft hele tiden - ellers kniber det med at holde kørerplanen.
Ergo, med samme effekt i dieselmotorerne og nogenlunde samme kørselsmønster (og kørerplan) så bliver den forbrugte mængde af diesel vel af nogenlunde samme størrelse som tidligere?
Herefter er det blot at gange med prisen for dieselolie...

At sammenligne brændstofforbruget med nyere materiel er ikke specielt interessant, da hverken Lint eller Desiro kan betegnes som "nye".

I f.eks. flybranchen er der rigtig mange penge at spare ved at købe nye energi-effektive fly. Fly der er 15-20 år gamle har et noget større brændstofforbrug pr. passagerkilometer end nye fly. Derudover har nye fly også lavere vedligeholdelsesomkostninger, dette tilsammen har jo netop været nøglen til Ryanairs succes.

Nye moderne tog vil også være mere brændstof-økonomiske end 15-20 år gamle Lint eller Desiro tog, men når afskrivningsperiode er 26 år, så skal de nuværende kører omkring 10 år endnu. Det mest hensigtsmæssige, både aht. til miljø og økonomi, var nok at indkøbe nye togsæt, men når kontrakten er skruet sådan sammen, at det udelukkende er den laveste pris der tæller, så er der intet incitament til at købe nye tog, hvor afskrivningsperioden er længere end udbuddet.

Bl.a. Movia stiller krav til udledning af Co2 og Nox når en buslinjen udbydes, dermed får man nye busser og ikke gamle busser, der overlever udbud efter udbud. Nu kan busdrift og jernbanedrift ikke sammenlignes, da indkøbspris og levetid er væsentlig forskelligt, men i principper kunne trafikkøberen godt stille lignende krav - men nok ikke så længe, man udelukkende fokuserer på prisen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak