Arriva går grinende hen i banken!!!!!!! (Generelt)
Nye moderne tog vil også være mere brændstof-økonomiske end 15-20 år gamle Lint eller Desiro tog, men når afskrivningsperiode er 26 år, så skal de nuværende kører omkring 10 år endnu. Det mest hensigtsmæssige, både aht. til miljø og økonomi, var nok at indkøbe nye togsæt, men når kontrakten er skruet sådan sammen, at det udelukkende er den laveste pris der tæller, så er der intet incitament til at købe nye tog, hvor afskrivningsperioden er længere end udbuddet.
Yep og da trafikkøber ikke stillede krav om nye tog, så er det ikke så relevant at medtage.
I Tyskland ses nogle gange at udbyder ønsker nye tog - trods det at kontrakten kun er 7 år og at de eksisterende tog kun er henad 7-10 år.
Det virker ret fjollet; nærmest som en gang ressourcespild, men togfabrikanterne har en fest...særligt dem med hurtige leveringstider og lave anskaffelsespriser.
I øvrigt er jeg enig i at tage den nuværende kontrakt med Arriva som dieseltog. Når kontrakten udløber vil togene være tjenlige til udskiftning og så kan alle de nye muligheder komme i spil (også uden at Danmark skal være first-mover).
Der sker rigtig meget med batteritog lige nu og det ville være klogt at næste kontrakt stillede krav om emissioner.
Indtil fornylig var jeg af den opfattelse at fremtiden ville være noget med el-drift på hovedlinjer og diesel på sidebaner.
Det skal nok revurderes til batterier på sidebaner. Opladning sker da ved perron på hovedlinjen.
Største showstopper for den vision er signalprogrammet, men det er en ganske anden snak, som vi næppe skal åbne på denne tråd.