Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Arriva går grinende hen i banken!!!!!!! (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 25/11 2019, 20:58 (1607 dage siden) @ Peter Christensen

Nye moderne tog vil også være mere brændstof-økonomiske end 15-20 år gamle Lint eller Desiro tog, men når afskrivningsperiode er 26 år, så skal de nuværende kører omkring 10 år endnu. Det mest hensigtsmæssige, både aht. til miljø og økonomi, var nok at indkøbe nye togsæt, men når kontrakten er skruet sådan sammen, at det udelukkende er den laveste pris der tæller, så er der intet incitament til at købe nye tog, hvor afskrivningsperioden er længere end udbuddet.

Yep og da trafikkøber ikke stillede krav om nye tog, så er det ikke så relevant at medtage.
I Tyskland ses nogle gange at udbyder ønsker nye tog - trods det at kontrakten kun er 7 år og at de eksisterende tog kun er henad 7-10 år.
Det virker ret fjollet; nærmest som en gang ressourcespild, men togfabrikanterne har en fest...særligt dem med hurtige leveringstider og lave anskaffelsespriser.

Det er nok derfor at udbud som de nuværende, ikke er specielt godt egnet til jernbanedrift. Så længe der ikke stilles krav til materiel ved udbuddet, så får den nuværende operatør en væsentlig fordel, idet de kan give en pris, der vil være lavere end en operatør der skal ud at investerer i nyt materiel, da deres materiel er nedskrevet som beskrevet - og alder betyder intet, så længe der ikke stilles krav til alder/udledning.

Løsningen som i Tyskland, hvor materiel der kun er 7-10 år udfases, er ressourcespild og kun til glæde for producenterne af jernbanemateriel.

En løsning kan være, at trafikudbyderne ejer materiellet, og at den operatør, der vinder udbuddet, vil være tvunget til at benytte det. Det vil skabe bedre muligheder for at andre end den nuværende kan afgive konkurrencemæssige bud, men noget af ideen med udbud forsvinder samtidig.

I øvrigt er jeg enig i at tage den nuværende kontrakt med Arriva som dieseltog. Når kontrakten udløber vil togene være tjenlige til udskiftning og så kan alle de nye muligheder komme i spil (også uden at Danmark skal være first-mover).
Der sker rigtig meget med batteritog lige nu og det ville være klogt at næste kontrakt stillede krav om emissioner.
Indtil fornylig var jeg af den opfattelse at fremtiden ville være noget med el-drift på hovedlinjer og diesel på sidebaner.
Det skal nok revurderes til batterier på sidebaner. Opladning sker da ved perron på hovedlinjen.
Største showstopper for den vision er signalprogrammet, men det er en ganske anden snak, som vi næppe skal åbne på denne tråd.

Helt enig, her i vadestedet mellem diesel og el/batteridrift vil det være tåbeligt at indkøbe nye dieseltog, så kun vil få en kort levetid. Desværre har man samtidig bundet sig til dieseldrift de næste 10 år på pågældende sidebaner, upåagtet af udvikling sker hurtigt indenfor batteridrift...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak