Batteritog i Danmark fra slutningen af 2020 (Generelt)
Det var meget klart i den undersøgelse på Vestsjælland som der henvises til i artiklen - og som Lasse præsenterede noget af i IDA.
Bortset fra Ringsted til Rødby, Roskilde - Holbæk, Fredericia - Ålborg (og Fredericia til Herning - som jeg mener kan diskuteres) giver det ikke mening at elektrificere flere strækninger.
Det store problem er at elektrificeringen betales af en kasse og de dyrere batteritog af en anden. Totaløkonomien i batteritog Holbæk til Kalundborg giver et kæmpe overskud i forhold til elektrificering.
Det giver heller ikke mening at køre store dobbeltdækkertog med de få passagerer der er på den strækning.
Vi var for nogen tid siden inde på strækninger hvor der ikke kræves yderligere investeringer end selve toget.:
Lille Nord - ledninger fra Helsingør til Snekkersten
Østbanen - ledninger omkring Køge og igen i Roskilde.
Tølløse-Slagelse - ledninger i begge ender
Lolland - ledninger i Nykøbing F.
Esbjerg - Tønder - ledninger fra Esbjerg til Bramming
Yderligere:
Hvis der sættes ledninger op omkring Hillerød, Herning, Struer og Vemb stationer kan man med aktionsradius 150 km køre
Hundested - Hillerød
Hillerød - Tisvildeleje
Hillerød- Gilleleje - Helsingør
Århus - Skjern
Århus - Struer
Struer - Thisted
Esbjerg - Struer
Der skal ikke meget til - Fint at man kommer i gang.
P.Jensen