Batteritog i Danmark fra slutningen af 2020 (Generelt)
I rapporten står der at der ca. 1.1 mill. passagerer mellem Holbæk og Kalundborg. Heraf kører omkring ½ mill. til og fra Kalundborg. 45% af passagererne fra og til stationer øst for Holbæk.
Bortset fra nogle myldretidstog vil 150-200 passagerer pr. batteritog være tilstrækkeligt.
Lasse refererede et speciale fra DTU hvor forudsætningerne var driftskobling i Holbæk med tog fra Nykøbing S og så som hurtigtog til København. Fra Nykøbing kører kun 21% fra og til stationer øst for Holbæk.
At køre til/fra Kalundborg med 2xIC4 eller 4 dobbeltdækkere med et i specialet beregnet forbrug på ca5.600 liter diesel/dag giver ikke mening.
Miljøbelastning af batteri ved jeg ikke noget om - men hvis man sparer 5.600 liter/dag er der noget at veje op imod.
P.Jensen