Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvornår bygges Ny Ellebjerg færdig? (Generelt)

af Pyloriis, 29/11 2019, 17:21 (1608 dage siden) @ ThomasTT

Jeg håber sandelig heller ikke, at togene kommer til at terminere der. Fidusen ved ny ellebjerg er for mig at se, at togene kan fortsætte via ørestad til lufthavnen, og dermed ramme hele tre metro-linier, måske endda fire i fremtiden. Hvis togene så skiftede mellem dette og at køre direkte til københavn H, ville man for alvor få mange meget tæt på fjerntogene uden meget voldsomme projekter på København H.


Det kan vi godt blive enige om - problemet, som jeg ser det, er, at de fleste vil til København og ikke Kastrup. Hvis det bare er for at tvinge folk ud på en omvej for at stoppe dem ned i metroen (eller noget andet), så flytter vi lidt rundt på nogle nuværende kapacitetsproblemer og gør folks rejse længere og mere besværlig.

Kapaciteten på Øresundsbanen er vist også mere eller mindre opbrugt, så dér kommer man heller ikke uden om en markant ændring af infrastrukturen, lappeløsningen man har projekteret (Ørestad Station) vil næppe være nok. Jeg er klar over at en ændring på København H giver udfordringer, men jeg synes også at vi ser en tendens til at skyde det reelle problem (der er ikke mere kapacitet dér hvor folk vil hen) for langt ud i fremtiden.


Men kbh H skal jo ikke nedlægges. Udgangspunktet bør vel være, at samme antal tog som i dag kører derind, men at yderligere tog kører over amager. Det vil reelt betyde, at der bliver markant bedre plads til rejsende til kbh h, fordi der vil være samme antal tog, men dem der ikke skal derind vil vælge de andre tog

For mig at se er det win-win, især fordi alternativet over amager vil være så godt forbundet med en masse metro, der betyder, at man skal virkelig ind i nærmest gå-afstand af kbh h, før det ikke er næsten lige så godt at køre den anden vej.

Aktuelt er der kun 2 metrolinier på Amager som begge mødes og kører på samme spor.
Nok begrænset hvor mange flere passagerer de 2 linier selv med en ekstra vogn sat på togstammen kan klare.

Ligeledes har nogle "kloge" hoveder fundet på at lade metroen går under Nørreport station.
Så evt. underjordiske bane fra Hovedbanegården og til Østerport skal vist udgraves i en pæn dybde.
Man kunne måske have skabt en ny Hovedbanegård hvis man havde udnyttet arealerne mellem Carlsberg og ned mod den DGI-byen og brugt nuværende Hovedbanegård til opstillingsspor og måske med en banestrækning under havnen over til Amager og under jorden tilbage til Sjællandsbroen. Så undgik man at komme i kambolage med Metroen og en del tog kunne fortsætte ud fra en ny Hovedbanegård til enten opstillingsspor under nuværende banegård eller køre rundt og returnere via tunnellen ved Sjællandsbroen.

Det ville være billigere og bedre end en dyb tunnel mellem nuværende Hovedbanegård og Østerport og give plads til flere tog.

Men rettig omhu har ikke plaget udviklingen af jernbanerne i Danmark de sidste 20-30 år.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MZ1413ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak