Dybde metroen (Generelt)

af mpp, fredag 29. november, 2019, 20:35 (6 dage siden)

Der var en tråd om en ny togtunnel under København og så kom jeg til at tænke på, hvad der egentligt afgør dybden af metroen. Jeg læste et sted, at man i princippet kunne grave en tunnel i kalken under København uden at skulle afstive den, så det hjælper selvfølgeligt. Samtidigt skal metroen tage hensyn til hvad der ellers er under jorden (som ved M3/M4 omkring Kongens Nytorv) og endeligt vil man gerne stationer så de er så tæt på overfladen som muligt så passagerne kan komme hurtigt på og af toget. Og derudover sparer det jo på både motorer og bremser at metrotunnelerne er dybere mellem stationerne.

So ... hvordan kan det være at Trianglen og Enghave Plads ligger tættere på overfladen end de øvrige stationer og hvilke ting er der ellers man skal tage højde for? Hvis man lavede en ny metro Forum–København H–Islands Brygge–Amagerbro–Refshaleøen ville man så skulle lægge tunnelen over eller under de øvrige spor. Er der i virkeligheden plads nok under jorden eller hvor meget skal man passe på at ligge noget dumt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

  • Dybde metroen - mpp, 29/11 2019, 20:35 [*]
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen