Batteritog i Danmark fra slutningen af 2020 (Generelt)
nu fik jeg hentet og læst den analyse som er lagt frem på Transportministeriets hjemmeside.
Det er overordentlig vanskeligt at gennemskue regnestykkerne, fordi der ikke dokumenteres noget. Nok ikke meningen at vi skal "snave" i det.
nogle konkrete ting undrer;
hvorfor skal identiske anlæg til opladning, Nykøbing S og Kalundborg, koste forskelligt. Forklaringen er alene at transportministeriet er dårligere til at styre udgifterne, hvorfor der skal være en større usikkerhed. Øh, hvad med at transportministeriet får styr på tingene.
hvorfor kan batteritog ikke vedligeholdes på DSBs ny værksteder? Der er forudsat at hvis der købes batteritog, ja så kan behovet i DSBs nye værksteder reduceres med 14 togsæt (spare 26 mio. kr), og der skal bygges et nyt værksted til batteritogsæt (koster 140 mio. kr).
i en optimeret drift er forudsat at man driftsmæssigt vil op og nedformere i Holbæk - udmærket tanke. Men i Fremtidens Tog afstår man fra samme. Hvorfor denne forskel?
man beregner at DSB skal anvende nye 14 Fremtidens Togsæt, ved traditionel eldrift, til/fra Kalundborg. Ved batteridrift vil det være 21 togsæt (forskellen kommer af antal pladser, minimum 270 mod 165). Men kan man ikke koble batteritog med konventionelle (Fremtidens tog), så batteriet kører til Kalundborg og Fremtidens tog afkobles i Holbæk (givet mest brug for plads øst for Holbæk).
I øvrigt skal der så nu laves testkørsler med batteritog - ved nogen i dette forum om man i Kiel lavede testkørsler, inden de bestilte deres 55 togsæt?
JH