Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvornår bygges Ny Ellebjerg færdig? (Generelt)

af ThomasTT, 2/12 2019, 12:58 (1579 dage siden) @ Pyloriis

Men hvad er gevinsten ved de her mega-banegårde? Selvfølgelig skal man have en samlende banegård, men kun op til en vis grænse. På et tidspunkt er der tog nok. Der eksisterer jo heller ikke en London Hovedbanegård. Kbh kan selvfølgelig ikke sammenlignes men i et 20-årigt perspektiv og med omfattende passagervækst som forudsætning er det svært at se ideen i at alt og alle skal ind til kbh H.


Det må du ikke skrive!
For mange i dette forum er det meget svært at forholde sig til den virkelige verden. Den verden hvor man bor 3-4 km fra byens jernbanestation og skal til f.eks. København men ikke lige til Tivoli og nærmeste omgivelser.

For vi flyttet blot 30% af bilisterne over på jernbanen er der dels ikke sporkapacitet til en 3-dobling af passagerantallet og der er mere behov for at disse ex-bilister kan stige af og på ved nogle mere logisk placeret stationer end tilfældet er i dag.

Alt for mange debatører lever stadig i 70'erne med internationale tog og arbejdspladser i stort omfang i bymidten.
Alle megaprojekter som Kattegatforbindelsen og en HH-FORBINDELSE som reelt kun gavner ret få men koster kassen.
Projekter som er fine når vi har løst trængselproblemerne på motorvejene ind mod København, Aarhus og Odense.

Nja.. Nu er jeg måske nok enig her, men jeg er på absolut ingen måde tilhænger af at flytte stationer ud af byerne, som du måske lægger op til her, eller unødige skift. Tværtimod de centrale stationer skal byerne udvikle som deres absolutte centrum.

Den her diskussion er kun relevant i kbh og måske engang i mindre omfang i Aarhus. Og i kbh er det særligt attraktive, at man bevarer en høj grad af nærhed til byen og på ingen måde fjerner tog fra kbh H. Tværtimod. Ved stadig at være bynær kan man sikre at flere kan bruge det nye og dermed samtidig skabe endnu mere plads til passagerer ind til kbh h.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak