Arriva DK i problemer på alle fronter (Generelt)

af pjl, onsdag 04. december, 2019, 22:53 (365 dage siden) @ Vollensir

Endnu et af privatiseringens skræmmende scenarie, man vil virkelig have at problem hvis Arriva i værste fald gik konkurs og indstillede tog og bus driften. Så må vi jo håbe politikerne har en plan B.

DSB kan jo vel ikke bare fra dag 1 overtage driften af strækningerne i Vestjylland hvis Arriva smed håndklædet i ringen. Det har man jo ganske enkelt ikke materiel til eller personale, man mangler allerede lokomotivfører i forvejen. Og de 2 hold der skulle være startet i 2020 var der ikke nok egnede ansøger til....

Ved godt at der i en sådan situation vil være en masse lokomotivfører i overskud ved Arriva. Men hvad med materiellet kan det bare overdrages hvis firmaet melder pas eller går konkurs, hvilket jeg nu ikke tror vil ske men man ved jo aldrig.

Man har været gennem processen i England for ikke så lang tid siden hvor Virgin East Coast kastede håndklædet i ringen. Løsningen blev LNER, der er 100% ejet af det Engelske Transportministerium, der tog over næsten med det samme. Man kunne tænke sig at man ville gennemføre den samme model (eller noget, der ligner) hvis Arriva må give op.

Fordelen er at man griber selskabet uden den store forstyrrelse af driften og beholder muligheden for at kunne (gen)udbyde kontrakten ved simpelthen at lade en ny byder overtage hele eller dele af selskabet. Jeg tvivler på at man vil gennem en sammenlægning med DSB igen, men det kommer vist an på politiske principper og kan muligvis godt være en option.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted
I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.


 Læs artiklen 
DSB MH321
3 rengøring tilbud
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen