Arriva DK i problemer på alle fronter (Generelt)

af Niels Jensen, torsdag 05. december, 2019, 13:38 (412 dage siden) @ andersj

Historien gentager sig.
Arriva er hastigt på vej mod konkurs.
Jeg har et foredrag, som jeg har holdt for DJK Århus og senest for de gæve folk i Lunderskov remise. Overskriften er: "Fem skandaler og en succes!" - Det handler om de seneste 40 års mishandling af især den Selvstændige offentlige virksomhed DSB. - Jeg plukker lidt af underholdningen: Combus kostede mere end 500 mio. kr. - Blev købt af Arriva for 100 kr.(var ikke mere værd). - DSB First fik minus på 1 mia. DKK i 2010. Jeg overværede selv pressemødet hvor DSB blev udråbt til vinder af udbuddet af Øresundstrafiken.
Siden Peter Langager forlod posten som DSB direktør - så er det gået helt galt. 13 adm. direktører på 45 år - det svarer til 3,4 år i snit i stillingen. De fleste af Peter Langagers efterfølgere anede ikke hvad det handlede om. Jeg husker et læserbrev Søren Eriksen skrev i Berlingske Tidende, hvor han roste DSB som danskernes foretrukne transportselskab - "Fra Skagen til Gedser og fra Rødovre til Ringkøbing". På det tidspunkt vidste han ikke, at DSB aldrig har kørt til Skagen, at Arriva havde trafikken på Ringkøbing - og at Gedserbanen var nedlagt....
Jeg har masser af DSB-skandaler i lommen - fordi jeg har været meget tæt på dem - som den nysgerrige journalist, der står i kulissen og ser tåbelighederne rulle sig ud på scenen....
DSB er reelt i dag en virksomhed under afvikling. Flere og flere strækninger tages fra DSB. Men det nye rullende materiel købes af staten - så det står til rådighed i det øjeblik den sidste DSB kontrakt løber ud.
Gennem de seneste årtier ere der smidt mange milliarder af jeres danske kroner ud på ingen ting på grund af uduelige chefer på flere niveauer og ikke mindst på grund af et Trafikudvalg, som blev forholdt information og modstridende interesser - det er bare politik - og det koster. Den daværende DSB-ledelse ville køre tog i Storbritannien og stiftede en masse engelske selskaber - det kostede alene 100 mio. kr. til ingen nytte.
Om udlicitering - læs den engelske journalist Christian Wolmars bøger - især "On the wrong line - how ideology an imcompetence wrecked Britain´s railways". det er stærke sager. I kan finde Christian Wolmar på Google.
Problemet i dag er, at der ikke er nogen journalister, der interesserer sig for den danske trafiksektor. Der ligger stadig mange skandalehistorier derude.
Arriva - ja materiellet er i landet (selv om det er noget skrammel) og der er lokoførere - men der er ikke nogen, der har forstand til at drive jernbane - hverken hos Arriva eller andre steder - vi har senest set det i Århus letbane...
Niels Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen