Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 6/12 2019, 13:29 (1574 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen


Ville en øgning derfor med min. 50.000 ekstra passagerer dagligt overhovedet kunne lade sig gøre med det nuværende skinnenet?

Lige et par kommentarer som en slags overspringshandling i fredagens arbejdsopgaver...

Der er plads til flere tog - og længere tog i de nuværende køreplaner. Efterhånden som kapaciteten på nettet øges gennem ERTMS (i al fald potentielt muligt, men nok endnu ikke finansieret), kan kapaciteten øges.

Meget generelt set kan der i dag køre et tog hvert fjerde minut med op til 180 km/t. Med ERTMS og nye strækninger kan man med ned til 90 sekunders togfølge køre 200/250 km/t. Der er i kravene til Signalprogrammet og de bagvedliggende analyser inden infrastrukturinvesteringerne i 2009 og 2013 indarbejdet et krav om kapacitet til mindst dobbelt så mange passagertog som i 2009 (hvor der vist endda kørte flere end i dag) og op til tre gange så mange godstog.

DSB definerede i 2011, at man basalt set kunne håndtere dobbelt så mange rejsende, hvis togene blev længere ( og højere). Eksempelvis kører DSB i dag med 4-5 DD vogne pr stamme hvor der med de nye Vectron lokomotiver vil være krav om max 8 vogne (og altså 400-500 ekstra siddepladser pr afgang, hvis man køber flere DD vogne).

Helt basalt er ideen med Togfonden at hvis man udvider antallet af siddepladser i den danske togflåde med 70%, vil man kunne køre 48% flere afgange og befordre dobbelt så mange passagerer.

Dvs: Der er plads til flere tog allerede nu. Der er mulighed for at gøre togene længere (og højere). Jernbanen kan transportere dobbelt så mange rejsende som i dag - uden at man udnytter den kapacitet, som der planlægges efter at få.

Det er bare at komme i gang

/Lasse

Tak for noget konkret.
Problemet med dit svar er at du måske godt kan få tog til på Sjælland at køre selv med 90 sekunders interval - men når de når på Hovedbanegården - HVAD SÅ?
Allerede nu er kapaciteten ved at være opbrugt.

Nogle har placeret S-tog i den ene side af Hovedbanegården, andre har gravet Metro ned - så mulighederne for at få alle disse tog videre er vist beskedent.

Og fint nok at de enkelte tog kan forlænges - men skal tog være et alternativ til morgen og eftermiddagspendlere handler det lige så meget eller måske mere om hyppighed.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak