Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 6/12 2019, 14:15 (1602 dage siden) @ Pyloriis

.

Problemet med dit svar er at du måske godt kan få tog til på Sjælland at køre selv med 90 sekunders interval - men når de når på Hovedbanegården - HVAD SÅ?
Allerede nu er kapaciteten ved at være opbrugt.

der kører færre tog nu, end der gjorde i 2014. Når det er sagt, så kan holdetider nedsættes og med ERTMS vil efterfølgende tog kunne køre tættere, og man kan i praksis gå fra den teoretiske 4 (nogle gange 3) min interval mellem tog ved perron til 90 sekunder. Det flytter naturligvis bare problemerne til andre steder, og risikerer at skabe en endeløs diskussion - ikke mindst her på forum. Generelt tager den "reelle" paasagerudvekslingstid ikke over 2 min og ofte omkring 1 min, så der er ingen grund til at holde for længe, hvor der netop ikke er plads.

Og fint nok at de enkelte tog kan forlænges - men skal tog være et alternativ til morgen og eftermiddagspendlere handler det lige så meget eller måske mere om hyppighed.

Den basale tanke bag planerne er skabelsen af en taktkøreplan, der i udgangspunktet giver 30 min drift i dagtimerne og 15 min drift i myldretiderne for hver "linje". jo tættere på de store byer man kommer, jo flere "linjer" samles og jo flere afgange bliver der.

Med simple MaaS løsninger er der flere steder i Europa en udvikling igang, hvor man ikke er så afhængig af frekvnes, men mere "troværdige prognoser", så man kan disponere sin samlede rejse optimalt.

/Lasse

P.S: Ellers kan man jo gøre som i UK, hvor der i et udbud var stillet krav om at operatøren skulle udvide antallet af siddepladser, der ankommer til London mellem kl 07 og 09 med 13.000 stk.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak