Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af pjl, 6/12 2019, 14:52 (1602 dage siden) @ Pyloriis

Rød blok i folketinget ser gerne at flere taget toget – specielt jo mere rød man er.
Tanken er da også sympatisk – men er den realistisk?
I 2015 – jf. artikel i Politiken – pendlere mere end 155.000 ind mod Hovedstaden fra Sjælland og omkring 25.000 fra resten af landet.
https://politiken.dk/oekonomi/bolig/art5577415/Hver-anden-pendler-til-job-i-København

Motorvejene ind mod København (Køge Bugt / Holbæk / Hillerød / Helsingør) er trods udvidelser i de sidste 15 år fortsat store flaskehalse.

Det er faktisk et velkendt fænomen, det hedder ”Induced Demand” og betyder at når man udvidder kapaciteten på et stykke vej, vil det tilskyde til mere biltrafik og dermed medføre at den forbedring man forventede, opsluges af den forøgede biltrafik.
Du kan læse et eksempel på det hér.

Biltrafikken stiger med 2-3% på motorvejene pr år. Så ovenstående tal er i dag højere. Flere og flere pendlere relativt langt – især på Sjælland.
https://politiken.dk/indland/art6336138/Vi-pendler-mere-end-nogensinde

Jeg tror, hvis den debat skal give mening, at vi skal et andet sted hen end ”flere rykker fra toget til bilen”. At flere pendler på Sjælland vil være normalt omkring en metropol – der er således flere, der pendler (og fra større distancer) i og omkring Hamburg, Berlin, Paris, New York, London og Tokyo (fortsæt selv listen) – dette skyldes at en metropol vil have flere typer arbejdspladser og kulturelle tilbud end andre steder og kun i sjældnere tilfælde vil dele (kunne supportere) dette med det umiddelbare nærområde. Når der er så stor en koncentration af arbejdspladser og kulturelle tilbud, vil ønsket om at bosætte sig i metropolen også vokse, hvorfor mange af disse er håbløst bagefter med udbuddet af boliger og prisen bliver derfor derefter – således opstår det sekundære marked i nærområdet (som i Københavns tilfælde er det meste af Sjælland). Du ser samme mønster omkring Aarhus.

Der findes faktisk data, der viser at biltrafikken er faldende, man skal dog være opmærksom på at de ”lærde” strides vældig meget om dette, hvis du eksempelvis læser hvad Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet skriver, så nævner de forøgelser på op mod 50% i biltrafikken på udvalgte strækninger. Alternativet til dette er ”Peak Car” – dette kan du læse om hér.

Den store pointe er nok at vidensarbejde, som udgangspunkt ikke er bundet af at skulle foregå centrale steder, hvortil man skal transportere sig, med mindre det giver mening at være i samme rum. Danskere er generelt dårlige til at arbejde remote, mange ser det som en halv feriedag og stoler derfor heller ikke på at deres kolleger er effektive når de udfører distancearbejde – men den kulturændring skal tiden nok løse af sig selv.

Så skulle forholdene forbedres ved at f.eks. 30% af disse pendlere (ca 180.000) kom over i toget og i Hovedstadsområdet kunne komme videre med max et skift til f.eks. Metro / bus / Letbane – er det så en mulighed med det skinnenet der er på Sjælland i dag?

Jo, men hvorfor lige 30% og hvorfor lige toget?

København (og andre metropoler) har det store fordel at tingene er placeret relativt tæt, derfor er der mange andre måder at komme frem på – hele området, der vedrører Mikro-mobilitet synes jeg mangler, hvorfor skal vi løse problemet med tog, bus og metro? Hvad med Cykler, Løbehjul, Sko og ”Autonomous Pods”. Sepcielt tog og metro lader til at være noget af en forhammer at benytte for at løse et koncentreret problem. Lad mig begå en dødssynd hér og citére McKinsey: ”Mikromobilitet betegnes som rejser under 5 og 8 kilometer, i Kina er dette mellem 50 og 60% af al persontransport” – jeg kender ikke tallene i Danmark, men jeg har en teori om at disse ikke afviger markant i og omkring de større byer.

Hvad angår dem, der pendler længere, så ville jeg hellere arbejde på (og for) at reducere deres behov for at skulle transportere sig selv end at bruge (spilde vil jeg argumentere) penge på at flytte dem mellem transportformer – at de ikke skal køre lange distancer er langt bedre for miljøet.

Hvis togdrift ind mod København (og i princippet Aarhus og Odense) skal være attraktivt, skal det være stabilt, køre med høj hyppighed og med sikkerhed for en siddeplads og en rimelig komfort samt have en høj hastighed med relativ få stop.

Ok, men det er jo ikke banebrydende nytænkning.

Hvis vi virkelig ønsker en ”grøn” omstilling – ja så skal vi ikke kun kikke på om skinnenettet kan klare opgaven – men stille krav til offentlige såvel som private arbejdspladser, om at de skal placeres nær et sted hvor man nemt kan komme til med tog (alm. jernbane. / Metro / Letbane / S-tog). Se nedenstående:

Øh nej, hvis du virkelig ønsker en ”grøn omstilling” så laver du markant om i samfundet og på den måde hvorpå en arbejdsplads eller offentlig institution ser ud. Så taler vi skoler og børnehaver i samme bygning (eller karé) som arbejdspladserne, større koncentrationer af arbejdspladser i klynger, bedre muligheder (måske endda lovmæssig tilskyndelse) til distancearbejde og, undskyld jeg siger det, færre Bilka’er og mere Amazon. Samtidig lukker du de fleste bymidter for biler, reducerer antallet af vejbaner på hovedfærdselsårerne kraftigt og bygger mere metro/letbane.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak