Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

kulturen er problemet (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 6/12 2019, 19:31 (1601 dage siden) @ Togbus

Du må da selv bidrage med noget substantielt. Gennemarbejdede forslag eller argumenter i stedet for blot at spamme et forum som læses af seriøse, men som forsvinder med alt denne sludder og såkaldt "debat". Du kan passende lægge nogle egne geografiske studier baseret på statistik frem, herunder hvordan dette teknisk kan løses. Så er der noget at diskutere.

Jeg synes for eksempel at fjernbusser er et godt alternativ til jernbane, blandt andet for at jernbanen dermed opper sig (måske), men det er ikke det samme som at jeg dagligt behøver at påbegynde en ny diskussion om emnet, når nu man her i forum har hørt og set synspunktet.

Så dæmp dig lidt og prøv i mellemtiden at komme til orde på omnibusavisernes debatsider. Der er uvidenheden ofte stor nok til at man kan få lov til at male med bred pensel, hvis man blot er skinger nok i sit synspunkt.

Der er jo ikke nogen, der gider køre bus over længere distancer. Det er lav kvalitet, lav kvantitet og meget lav hastighed, hvilket betyder, at kun nær-pendlere kan bruge det. Toget har et gigantisk potentiale, og det ved politikerne et eller sted også, siden de forsøger med store investeringer, omend det virker tilfældigt og sært halvhjertet, beløbene taget i betragtning.

Der mangler et mere klart, ambitiøst og relevant mål. Og det burde handle om kapacitet. Ikke broer over kattegat, der er et niche-fokus. Som polyrus siger, så skal der biler af motorvejen. Det kræver stationsfokuseret byudvikling, og det er grotesk fraværende i Danmark. Jeg tjekkede for et par år siden en stationsby på svendborgbanen, hvor der er marker lige op til stationen. Ganske rigtigt. Ingen planer om at udvikle det område, men udstykninger mange andre steder i kommunen. G hvorfor skulle kommunen også interessere sig for banen. Staten betaler. Hellere hjælpe noget bus, der så alligevel lukkes om fem år. Og hvis man gjorde banen bedre, kommer der bare færre penge til veje.

Vi har en fasttømret motorvejskultur. Det er hvad politikere, og især borgmestre forstår. De fleste af dem kender formentlig hele motorvejsnettet inde i hovedet, mens der eksempelvis har været svært gennem de senere år for både erhvervsfolk, pilitikere og andre fx at fatte forskellen på en letbane og regionalbane.

Kulturen afgør meget. Ingen ville drømme om en kattegatbro eller femern, hvis ikke der var bygget storebælt og øresund, men nu skal der sgu bygges faste forbindelser.og motorveje. Mere af det man er vant til. Det man kan håndtere politisk, økonomisk, teknisk osv.

Ja det er da muligt man kunne spare 700 milliarder om 30 år i både sparede transportudgifter og tid og undladte enorme vejprojekter, parkeringspladser, ghettiodannelse osv, men det er alt for besværligt at sætte i gang,hvem skulle gøre det?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Norske lokomotiver
Norske lokomotiver

Her er en oversigt over alle norske lokomotiver, fra det første damplokomotiv, der blev sat i drift på privatbanen Norsk Hovedjernbane i 1854, til de nyeste el- og diesellokomotiver hos CargoNet og CargoLink. Listen inkluderer også NSBs smalsporede damplokomotiver.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak