Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Levering af nye el lok (Generelt)

af steenth, 6/12 2019, 21:50 (1574 dage siden) @ Togbus

Spørgsmålet lige nu er at få nok IC3, som er ombygget, når man brugt for dem på en af de næste strækninger. Når Sydbanen skal igang med ERTMS skal IC3 bruge i overgangen fra det nye signalsystem kan tages i brug til tidspunktet hvor elektrificeringen også er klar inklusiv ny Storstrømsbro. I den overgangsperiode er der ikke andet dieselmateriel end IC3 hos DSB, som kan bruges. At de nu og her ikke bliver udnyttet til ERTMS betyder ikke noget - de skal kun være klar til brug.

Jeg tror, med baggrund i de talrige flop jernbanen har leveret at spørgsmålet er om man ikke lige skulle have de ombyggede IC3 i drift på ERTMS-strækninger, inkl skift til ATC-strækninger med passagerer og alt dette medfører. Det gik adskillige år inden man fik S-banen til at fungere på blot samme niveau som man kunne med det gamle sikringsanlæg på Nordbanen. Man kan selvfølgelig også i mellemperioden udbygge Sydmotorvehen med ekstra spor, for dem kan der hurtigt blive brug for......

ERTMS anlæg på de forskellige togtyper er ens - det er mere et spørgsmål hvordan man ombygger toget for at få plads til udstyret. Og det er udstyr, som også er i drift i andre lande i stor antal. Og interface imellem resten af toget og udstyr er aktiv også med DK-STM.

Der er mere DK-STM, som er nyudviklet, som giver en risiko. Der er omtalt en fejl, som blev fundet i DSB Desiro, som var i andre togtyper. Overgangen imellem togkontrolsystemer styres af ETCS efter et standard procedure og mig bekendt er uafhængig af togtype. Det skal bruges i daglig drift på Desiro og Arrivas Lint tog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak