Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af pjl, 6/12 2019, 23:07 (1595 dage siden) @ Pyloriis

Hvis 30% af de nuværende køretøjer på motorvejerne forsvandt ville trængselproblemernepå motorvejene være løst og forholdene bedret ind mod centrum.
Hvad er der af alternativ til tog?

Kommer vel an på hvornår bilerne forsvandt – hér klokken 23 er der da ingen trængselsproblemer nogle steder. Så hvis du vil løse et trængselsproblem, så flyt mødetider i virksomheder og åbningstider i skoler og børnehaver, så skal folk nok indrette sig derefter. Indfør road-pricing og sæt prisen uforholdsmæssigt højt i myldretiden og andre adfærdsændrende tiltag.

Problemet er (som ofte) at vi blander tingene sammen – vil du af med trængsel eller vil du af med individuel transport (bilen)? Du kommer ikke til at flytte noget som helst uden både pisk og gulerod. Hvis bilisterne skal flyttes i offentlig transport skal den offentlige transport forbedres markant, men samtidig skal man gøre alternativet mere ubehageligt (det er oftest prisen der benyttes hér). Hvis du ”bare” vil af med trængsel er byplanlægning og ændringer af arbejdstider og steder vejen frem.

Der er masser af alternativer til tog, men ikke nødvendigvis transportformer - hvis det ikke kostede adskillige millioner for en simpel lejlighed i København, så kunne vi også have langt flere til at bo inde i byen, så de ikke skulle til det vestlige Sjælland for at finde et hus med have (og efterfølgende pendle til midten af København) – men det er boligpolitik, og min pointe er at hvis du ikke tænker alle tingene sammen, så ender du med de lappeløsninger som Danmark desværre har for mange af.

Den københavnske Metro kan næppe bidrage meget til at opsluge den store mængder af morgen og eftermiddagsrejsende.

Det var heller ikke det jeg skrev – jeg skrev faktisk lidt det modsatte. Du sidder lidt fast i at fordi vi har en hammer, så skal alt bare være søm. Jeg siger at der er masser af andre måder hvorpå man kunne komme frem i København, specielt hvis distancen er mindre end 5 til 8 kilometer, ingen af dem kører på stålhjul.

Ret så radikalt.
Det kan kun lade sig gøre hvis man udflytter arbejdspladser i jelt uhørt omfang fra hovedstadsområdet.

Hvorfor det? Udflytning af arbejdspladser er symbol-politik og jeg har endnu til gode at se positive faglige effekter af dette.

Men der er der da masser af andre greb man kunne benytte – eksempelvis en mere overordnet plan for København, nu hvor det ser ud til at fingerplanen får svømmehud. Flere cykelstier, mere Metro, Park and Ride faciliteter, incitament til at transportere sig off-peak, bonus for dele-biler (eksempelvis gratis parkering og/eller ”fast plads” i toget), mere sammenhængende transport (for Movia har gud-hjælpemig fået smadret dette godt og grundigt med deres Nyt Bynet), prioriterede baner på motorvejen til autonome biler (fordi de kræver mindre plads og kører mindre tåbeligt), markant bedre byplanlægning (som tænker på mobilitet og bæredygtighed før drømmen om at tjene milliarder på grundsalg).

Nej. Det har jeg heller ikke påstået.
Mit spørgsmål er jo blot om skinnenettet til og fra København med nuværende udformning kan klare 50.000 flere daglige morgen og tilsvarende eftermiddagsrejsende.
Lasse skønner det er muligt. I det mindste på Sjælland men hvad gør man efter Valby / Ny Ellebjerg?

Det var en lang tur rundt for et simpelt spørgsmål.

Det er sikker muligt i teorien og det er tilladt at drømme, vi har debatteret udformningen af København H og den centrale udfordring med dette i en anden tråd, så det er lidt dumt at gentage min holdning til det hér (igen) – det kunne være en service til dem som synes den type debat støjer voldsomt at holde sig dér hvor tingene allerede én gang er oppe at vende.

Ja - det kan da sagtens være det som kommer til ske. Indtil da skal vi stadig have rigtig mange daglige pendlere over i den kollektive trafik og fra Sjælland og ind mod Hovedstadsområdet er det så i tog.

Det kommer ikke til at ske, som tingene er nu er der ikke noget, der kan trække 30% væk fra bilerne igen. Hvis vi (som samfund) mener dette alvorligt er det andet og mere end nye tog og lidt mere konfortable sæder – det kræver en mere sammenhængende måde at tænke byplanlægning, mobilitet og skatter/afgifter på. Du kan flytte rundt på 5% hvis du er rigtig dygtig, men det er og bliver småting i forhold til de store linier.

Og nu hvor du så ikke tror på det jeg siger, så skylder du stadig selv at fortælle hvordan du vil overtale 30% til at skifte bilen ud med toget.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak