Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af gaest, 7/12 2019, 11:36 (1601 dage siden) @ Peter Christensen

ATC betød en betydelig nedgang i den indenlandske godstrafik, og jeg kunnne forestille mig at ERTMS tager livet af resten.

Dét var sq noget af en påstand!

Tja, det var de store maskiner der fik ATC... Det nødvendiggjorde brug af og rangering med togmaskiner idet der aldrig blev fundet en etførerrumsløsning eller mobilt ATP der måtte være tisltrækkeligt til en maskine med maks 80 km/t

PBS blev drillet godt og grundigt med ATC. De kørte Mærsk toget men på grund af ulykken i Kølkær (hvor begge involverede tog havde mobilt ATC men ikke strækningen) kom der nye regler om at tog uden ATC på ATC strækninger kun måtte køre 80 km/t. Da dt viste sig at PBS kunne få en kanal Tinglev - Århus og retur til 80km/t blev reglerne kort tid efter ændret til maks 70 km/t, og s gik den ikke længere, så måtte "the company formely known as DSB Gods tage over, hvilket vistnok også var meningen med den manøvre.

DSB/Siemens har rettighederne på det mobile ATC udstyr så ingen trediepart kan byde ind. Hvis de private godsoperatører kunne få adgang til mere end nogle få gamle udtjente GM'ere med ATC, ville vi nok have set mere godstrafik.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak