mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet (Jernbanen i dag)

af Bengt Larsson, lørdag 07. december, 2019, 23:32 (286 dage siden) @ Poul Brandt

För information skriver jag lite om det svenska signalprogrammet.

Skillnad mot Danmark är att mycket godståg. De får inte subvention och har svår konkurrens från lastbilar.
Och det är inte problem med elektrifiering av ATC-sträckor.

Detta dokument skrevs november 2019
https://www.trafikverket.se/contentassets/923a6f4d74e04cf0892eb777b78973ca/kommersiell-...

En riskanalys för tågoperatörer av en extern konsult.
Tidigt i ERTMS-programmet var det från Trafikverket bara halleluja, bara fördelar och inga problem.
Det var dock problem vid första installationen av ERTMS på den nybyggda Botniabanan 2008 som blev 1-2 år sent.
Som "tur var" blev den viktigaste delen av Botniabanan nära Umeå, den största staden vid Botniabanan, 1 år sent av andra orsaker.
Det har hela tiden varit förseningar. Trafikverket har sagt att det blir inga fler problem och förseningar, men det har det.
Nu har ERTMS inte installerats någonstans i Sverige 2014-2019. Trafikverket säger att allt fungerar, men inget nytt har installerats på 5 år.

Riskanalysen anger mest problem med kostnader.
Länstrafik får stora kostnader på 3,9 och 13 miljoner per fordon som lokala skattebetalare får betala åtminstone hälften av (EU och staten betalar resten).

Godstågsbolag har dålig lönsamhet och inga marginaler att betala dessa kostnader.
Botniabanan byggdes mycket för godstrafik, och det var en stor beräknad vinst med att bygga den, men det har gått ganska lite godståg pga ERTMS.

IC3-problemen, att installera ERTMS i äldre fordon, har inte varit i Sverige, men det är mest nya fordon som fått ERTMS och bara ett litet antal äldre lok, t.ex. Rc.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen