Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet (Jernbanen i dag)

af Bengt Larsson, 8/12 2019, 11:35 (1591 dage siden) @ Bengt Larsson

För information skriver jag lite om det svenska signalprogrammet.

Skillnad mot Danmark är att mycket godståg. De får inte subvention och har svår konkurrens från lastbilar.
Och det är inte problem med elektrifiering av ATC-sträckor.

Detta dokument skrevs november 2019
https://www.trafikverket.se/contentassets/923a6f4d74e04cf0892eb777b78973ca/kommersiell-...

En riskanalys för tågoperatörer av en extern konsult.

Ett problem som står skrivet i dokumentet, och som nog gäller Danmark också, kanske i högre grad när det är problem med installation i IC3,
är att när man installerar ERTMS på en stambana (Stockholm–Öresundsbron planeras)
måste tåg på anslutande banor installera ERTMS ombord för att få köra en kilometer till stationen.

I Sverige är det dieseltåg som går på sidobanor till Linköping, Nässjö och Alvesta.

Om man i Danmark installerar ERTMS till exempel København–Padborg,
måste tåg som ska gå Roskilde–Kalundborg, Ringsted–NykøbingF och Odense–Svendborg ha ERTMS för cirka en kilometer sträcka även om dessa banor inte har ERTMS.

Edit: Kanske, det är fyra spår i Roskilde, Ringsted och Odense. Det kanske kan vara bara två spår med ERTMS?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Stenlejerne på Sjællands Odde A/S

Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.

Læs mere
DSB MX1023

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak