mødet 27/11-19 status for Signalprogrammet (Jernbanen i dag)
Ett problem som står skrivet i dokumentet, och som nog gäller Danmark också, kanske i högre grad när det är problem med installation i IC3,
är att när man installerar ERTMS på en stambana (Stockholm–Öresundsbron planeras)
måste tåg på anslutande banor installera ERTMS ombord för att få köra en kilometer till stationen.I Sverige är det dieseltåg som går på sidobanor till Linköping, Nässjö och Alvesta.
Om man i Danmark installerar ERTMS till exempel København–Padborg,
måste tåg som ska gå Roskilde–Kalundborg, Ringsted–NykøbingF och Odense–Svendborg ha ERTMS för cirka en kilometer sträcka även om dessa banor inte har ERTMS.Edit: Kanske, det är fyra spår i Roskilde, Ringsted och Odense. Det kanske kan vara bara två spår med ERTMS?
(https://www.bane.dk/da/Borger/Publikationer/Anlaegsplan)
Som det kan ses på figuren (opdateret juni 2019), så er København-Padborg den sidste strækning, der får ETCS. Til den tid hat alle IC3/IR4 fået STM og IC4 (forhåbentlig) udrangeret. Alle nye tog leveres jo i dag med ERTMS og STM installeret fra fabrikken.
--
Mvh Matias Lq
www.tognål.dk - danske slipsenåle og pins med MY, EA, EB, MZ, MA, ME og TME, IC3, IR4, IC4, S-tog SA og MM, Y-tog, Lint 41, IC2 samt fem veterantog. Nu også SJ Rc6 og Snältåget Vectron