Har jernbane i DK en fremtid?? (Trafikpolitik)

af bastholm @, mandag 09. december, 2019, 11:42 (43 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej Lasse

Jeg er helt enig i at problematikken omkring ATC/STM/ERTMS og godstrafik ikke har haft nogen opmærksomhed overhovedet. Man kan frygte at der ikke vil køre noget gods i de år hvor ERMTS bliver installeret på strækningen mellem Padborg og Øresund.

Jeg har dog lige nogle spørgsmål til noget af de du skriver.

Den danske STM er dyr. Ikke fordi prisen nødvendigvis er høj, men fordi konceptet med at købe gennem Banedanmark er baseret på, at man kan genbruge kabler og antenner fra ATC. Kan man ikke dette, skal de købes til markedspris.

Hvis nye kabler og antenner er dyre og et stort problem, så burde det være muligt at finde nogle brugt. I den seneste tid har DSB skaffet sig af med: IC2, IC4, Me, Ea, MR, og ICE TD alle sammen med ATC. Så der burde være masser af brugt ATC udstyr et eller andet sted. Da de kun skal bruges relativt kort, så er det ikke nødvendighed at købe nyt.

Samtidig er det lige nu ret bøvlet at få godkendt et el-lokomotiv med ETCS i Danmark, da der kræves en elektrificeret ERTMS strækning med overkørsler, og den særlige danske variant af ERTMS....

Hvad mener du med ”den særlige variant af ERTMS”? Så vidt jeg har forstået, så er onbord udstyret en eller specifik tilrettet variant (som senere skal opgraderes til 3.6.0). Men infrastrukturen er fuld kompatibel med baselines 3.4.0 og 3.6.0. Det skulle derfor være muligt at bruge et lokomotiv med en af disse standard baselines, og der er ikke noget krav om special dansk onbord version.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen