Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Har jernbane i DK en fremtid - KONKLUSION (Trafikpolitik)

af tgpsen, 10/12 2019, 20:20 (1592 dage siden) @ Pyloriis

Sikken masse konklusioner.

I ing.dk i dag:
Dårlig byplanlægning øger pendlingen
”Høreapparatproducenten Widex er et godt eksempel på, at Danmark har fejlet, når det gælder selv de områder, hvor forskerne i årevis har fortalt os, at vi har mulighed for at nedbringe udslippet af drivhusgasser. Widex ligger i Allerød Kommune tæt på en motorvejsafkørsel, men 5 km fra nærmeste S-togs-station.
Forskningen viser at når arbejdspladserne ligger tæt på, hvilket vil sige under ca. 700 meter, fra en togstation, tager flere medarbejdere offentlig transport.
Omvendt naturligvis, hvis virksomheden ligger op ad en motorvej, som ikke er blot er tilfældet med Widex, men hele vejen op langs E45 i Østjylland.”


Kunne man så ikke flytte E45 til Vestjylland?

https://ing.dk/artikel/daarlig-byplanlaegning-oeger-pendlingen-230731


Jeg stillede ovenstående spørgsmål som reaktion på at nogle gerne ville have en selvstændig tråd på dette emne.
Jeg har da også fået en del kommentarer. De færreste har valgt at tage stilling - mere kommentarer som ikke har meget med emnet at gøre eller måske snarere at jeg tillader mig at skrive noget på et forum for "rigtige" jernbanefolk.
Det sidste kan jeg have min tvivl om - rigtige jernbanefolk ville have en interesse i at få flere over i toget.

Desværre er mange af dem der arbejder med tog i Danmark ikke rigtige jernbanefolk.


Her får man indtryk af at det mest drejer sig om utopiske forslag som Kattegatforbindelse med tog

Ovs.: utopisk = endnu ikke bygget.

(som i en klimasammenhæng ikke giver mening i de første mange år)

Den kan faktisk benyttes i mange slags klimata.

eller en HH-forbindelse som i bedste fald betyder flere godstog gennem Nordsjælland

men det var jo godt?

og medmindre man laver en ny jernbane UDENOM Hovedstaden blot betyder flere problemer.

Og flere passagerer på Kystbanen.

En City-tunnel er foreslået - men er den teknisk mulig og er det en god ide?

Ja og ja.

Der er allerede gravet 2 Metrolinier ned på den vej,som en sådan skal passere

Min citytunnel passerer M3 ved Stormbroen i overfladeniveau (cut and cover). M3 ligger dybt i kalklaget derstedes.

og flere Metro-linier vil givet komme såfremt vi fortsat skal udvikle Metroen.

Så må de prøve at finde en måde at krydse citytunnelen.

En sådan City-tunnel ville også være meget dyr.

Ca. 10 mia. Klatskilling.

Man kan også få det indtryk at en stor del af debattørerne vist ikke har prøvet at tage turen ind mellem kl 05.30 og 08.00 på Holbæk- eller Køge Bugt motorvejen!
I så fald ville de have observeret at især antallet af udenlandske lastbiler er pænt stort (Scandlines leverer jo så også omkring 800 daglig i hver retning til de sjællandske motorveje og tallet stiger).


Uf, udlændinge!

Når jeg så foreslår at sende disse lastbiler,som for et stor dels vedkommende blot kører i transit gennem landet, over på en rullende landevej - ja så kommer alle de kritiske kommentarer på ny. Kommentarer der viser at pågældende ikke har forstået opgaven!

Har nogen givet os en opgave?

At få fjernet så mange køretøjer som muligt fra motorvejene og få enten gods eller mennesker over på skinner.


Nåh, den.
Du kunne jo begynde med at sælge din bil.

Noget enhver rigtig jernbanemand ville finde oplagt!

Så her og nu må svaret på det stillede spørgsmål være:
Jernbanen kan ikke løse opgaven med at få blot 30% af de nuværende bilister til og fra Sjælland i morgen og eftermiddagsmyldrertiden over i toget!


Skandaløst!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB MX1006Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak