Dårligt nyt for pendlerne på Lille Syd (Generelt)

af mikedk2100, onsdag 11. december, 2019, 19:19 (319 dage siden) @ andersj

Det havde nok været den bedste løsning for pendlerne, at udskyde ibrugtagningen af ETCS på Lille syd et år mere, så man kunne afvikle trafikken sydfra via Lille syd ligesom i 2019. Signalprogrammet er alligevel flere år forsinket, så et år fra eller til kan ikke betyde noget.


Hvis du skyder ERTMS Øst med et år, så skyder du også eltog til Aarhus et år frem. Lige nu hænger alt sammen på kryds og tværs. Hvis ERTMS Øst bliver forsinket skal man fortsætte længere tid med IC4 hvilket gør at man ikke kan ibrugtage ETCS til Aarhus, hvilket gør at man ikke kan ibrugtage kørestrøm til Aarhus.

Lille Syd er ekstra vigtig fordi der er en "Early Deployment" strækning, hvor Alstoms løsning skal godkendes inden den rulles ud på resten af Sjælland og Fyn. Thales "Early Deplyment" strækning er Lindholm-Frederikshavn. Det er også derfor man er så ivrig efter at sætte (Roskilde)-Lille Skensved igang, selvom det er en kort strækning.

Det viser jo desværre den klinch, der er mellem Banedanmark/DSB og passagererne.

Passagererne er så vant til forsinkelser og vil bare have tog der kører (og helst med samme rejsetid som sidste år), at det ikke spiller nogen som helst rolle, at et nyt signalsystem forsinkes et år. At passagererne skal leve 16 år for længe med IC4 fremfor 15 år spiller heller ingen rolle. Strøm til Aarhus er alligevel også så afsindigt forsinket, at det for passagererne heller ikke spiller nogen rolle, om der endelig kommer konkurrence dertil i 2025 eller 2026.

Banedanmark derimod er fløjtende ligeglade med passagererne. De går vildt op i, at deres senest revidere plan for det forsinkede signalsystem nu med vold og magt skal indføres, selvom det kun er Banedanmark selv og politikerne, der tror på planen. At passagererne så skal leve med togbusser, flere skift og markant længere rejsetid vil Banedanmark skide på. De har jo den naive tankegang, at passagererne nok skal vende tilbage til jernbanen omkring 2040, når der både er strøm og nyt signalsystem.

DSB opfører sig som om, passagererne kun er til gene, og man kan kun få den opfattelse, at de er ligeså ligeglade med passagererne, som Banedanmark. De tør i hvert fald ikke fortælle Banedanmark, hvor meget de ødelægger for jernbanen og passagererne (som er de virkelige kunder hos DSB).

Men der er selvfølgelig motorvej til Næstved længe inden der kommer stabil togdrift.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB J20
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen