Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Remiserne i Silkeborg (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/12 2019, 21:28 (1590 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 12/12 2019, 22:13

"Kongeremisen" i Silkeborg blev opført i forbindelse med banen Skanderborg-Silkeborg. Det var vist noget med at den daværende konge gerne ville gå på jagt i skovene, og derfor skulle hans salonvogn kunne stilles indenfor


Jeg stødte i går tilfældigvis på denne sporplan fra Silkeborg. Sporplanen er fra 1877 eller tidligere, og viser formentlig stationens udformning, som den så ud ved åbningen i 1871. Jeg har set mange af disse "J. F. J."-sporplaner, og det er min erfaring, at når de ikke er påført årstal, stammer de fra banens åbningsår eller tiden kort derefter.

Som det fremgår, var der både en lokomotivremise og en vognremise og jernbanen er endnu ikke forlænget mod Herning. At lokomotivremisen er fra 1871 bekræftes af den beretning, som statens kontrollerende ingeniør afgav 1. december 1870. Lokomotivremisen var oprindeligt projekteret til kun at kunne rumme ét lokomotiv, men blev omprojekteret til at skulle rumme to lokomotiver fordi Silkeborg station var "Endestation". Vognremisen nævnes ikke specifikt i ingeniørens beretning, men det er ikke dokumentation for hverken det ene eller det andet, hvis vognremisen er opført i henhold til anlægskontrakten. Sidstnævnte har jeg ikke.

Klik på sporplanen for højere opløsning (åbner langsomt - stor TIF-fil).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"


[image]

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak