Dobbeltspor Køge N - Køge (Generelt)

af Rørvig Station, fredag 13. december, 2019, 21:31 (317 dage siden) @ andersj

Jeg ved ikke hvordan man har tænkt sig at klare kvartersdrift Køge-Roskilde og halvtimesdrift Næstved-Kbh på en lang enkeltsporet strækning. 12 tog i timen.


Teoretisk ville det være muligt, men meget følsomt. Køge-Roskilde skal krydse på Køge station og Lille Skensved. Køge-København skal afgå umiddelbart (2-3 minutter) efter toget mod Roskilde og skal ankomme til Køge umiddelbart før toget fra Roskilde.

Ja, meget følsomt. Ét tog, der ankommer to minutter for sent fra nord vil lægge hele systemet ned og forplante sig ud mod Roskilde, hvor den bliver forstærket pga. krydsningerne. Så begynder der at komme forsinkede tog fra Roskilde og risikerer at lægge hele systemet ned ved at forsinke næste tog mod Næstved. Så bliver ankomsterne derfra og forsinkede, osv. Og sådan vil det jo fortsætte resten af dagen, med mindre man begynder at tage tog ud. Det vil være en næsten daglig foreteelse.

Derfor er det nødvendigt med to spor til Køge N. Selv da vil der være noget med at have styr på krydsende togveje, når der lægges køreplan. Og at have et signalsystem, der virker.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB S727
JFJ OL2

DSB plakat 1937

DSB plakat 1937
DSB plakat 1937 af
Aage Rasmussen
Pris: 249,- kr.
 Køb 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen