Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Cityringen lukker i to uger (Generelt)

af mikedk2100, 14/12 2019, 12:33 (1594 dage siden) @ Banemanden

Det er fordi Nordhavn skal kobles på Cityringen og være samkørende i samme system som resten af cityringen - et system, der pt kun rummer M3 og de to ringe. Hvis det skal laves om natten skal du lave et upgrade om aftenen på tog og system og downgrade igen næste morgen. Jo flere gange du skal gøre det, jo større er chancen for, at noget ikke lige går som det skal.

Det er Hitachi der står for arbejdet og for at facilitere testscenarier mm. og det er ikke givet ud i særligt god tid. Det er dem der leverer det og derfor dem der også i en vis grad tilbyder løsningen og alternativet. Skyder du denne lukning til vinterferien, hvilket synes oplagt, har du også rykket alt en måned, for så er der ikke tid til at teste om systemet virker som det skal og så det kan godkendes. Man kan synes en måned ud af 8 års konstruktion ikke virker som en ret stor forsinkelse, men al forsinkelse er dyr.

Både S-tog og fjernbane lukker strækninger, når de skal kobles på et af de nye signalsystemer. Hillerødbanen var lukket 4 dage, da de skiftede over til CBTC fx. Og kørte efterfølgende efter en noget forringet køreplan og med halvering af togmængde i lidt over 2 måneder. På en eksisterende bane. Thales har også samme udfordringer i det nordlige. Her har du bare den problematik oveni, at det ikke bare er en tilføjelse til signalsystemet, men også en helt ny og ukørt bane.
Eftersom Nordhavnsgrenen er planlagt og besluttet efter Cityringen blev, så skulle man så have ventet 6 måneder med at åbne den allerede forsinkede cityring.

Jeg synes nok heller ikke løsningen er specielt acceptabel, men deres alternativ var næsten endnu værre fordi det ville påvirke daglig drift i en noget længere periode.

Tak for svaret - begrundelsen kender jeg godt fra pressemeddelelsen. Vi vidste også godt, at der ville være arbejder og lukninger af Metroen ifm tilkoblingen af Nordhavnsgrenen. Men ingen havde nævnt noget om, at det ville være over 2 ugers lukning så kort tid efter indvielsen.

Og ja, enhver forsinkelse er dyr. Og det regnes næppe med, at der skal køre rigtig mange busser, med tilhørende personale i over 2 uger, udover den spildtid som passagererne har (en spildtid man går meget op i, når det gælder biler og køen på motorvejen, men åbenbart ikke når det gælder kollektiv trafik). Skal alt regnes med, så mister Metroen også noget goodwill på det her stunt.

Og derfor synes jeg det er amatøragtigt og uprofessionelt.

Men jeg må forstå på dit svar, at man ikke kunne indføre denne opdatering inden Cityringen åbnede, da man så skulle åbne Nordhavnsgrenen samtidig (og altså forsinke Cityringen, mens Nordhavnsgrenen blev bygget færdig)? Og derfor må der nødvendigvis også komme en opdatering og testfase, når Sydhavnsgrenen skal kobles på i 2024 - og en 2 ugers totallukning af Cityringen der. Begge grene er jo dels en tilføjelse til signalsystemet, og begge grene er helt nye og ukørte baner.

Og det er jo fint - så ved vi det 4 år i forvejen, modsat nu, hvor det kommer 1 måned før.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak