Opdatering af ERTMS har skabt ustabil togdrift i Nordjylland (Generelt)

af Niels Bak, søndag 15. december, 2019, 22:57 (73 dage siden) @ OnkelJørn

Som jeg forstår det, skal Trafikstyrelsen først og fremmest sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Om systemet så virker, eller som her har udfald, så dele skal genstartes manuelt med aflysninger og store forsinkelser til følge, er i deres optik ikke så alvorligt, blot det ikke sender tog ind i farlige situationer.

Man kan sammenligne med fejlene på Grenåbanen, hvor sikringer ved overskæringer fejlagtigt ikke er blevet aktiveret. Men systemet har korrekt sendt besked til toget om, at bommene ikke var nede, og de er derfor blevet aktiveret manuelt - igen med forsinkelser til følge, men uden de store sikkerhedsmæssige konsekvenser. Og dermed har banen også kunnet fortsætte mens man arbejder på at få udbedret fejlen, og evt. også sikkerhedsgodkendt udbedringen, hvis det ellers kræves i den situation (hvis det blot er udskiftning af fejlbehæftede balisser, uden systemet som sådan skal laves om, så kan det vel klares uden, men det er der andre, som ved mere om)

Metroen havde også i sin indkøring lignende fejl, hvor deres system havde det med at vende tog på Christianshavn Station og sende tog, der lige var kommet fra Lufthavnen tilbage ud mod Vestamager - til en hel del passagerers forbløffelse. Men selv om systemet sendte togene forkert, havde det helt styr på hvilke tog, der var hvor, og derfor var der ikke nogen sikkerhedsrisiko, mens man arbejdede på at rette fejlen i softwaren.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen