Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af tgpsen, 16/12 2019, 14:06 (1591 dage siden) @ esni

Jeg har sagt det tidligere, og gentager det gerne:

En beslutning om Kattegatforbindelsen er ikke en trafikøkonomisk men trafikSTRATEGISK beslutning.

OG så er den måske derfor meget vigtigere at få bygget end forbindelsen til Hamborg via Femern.

Jeg kunne godt efterligne 'tgp...' og fortælle hvilke forbindelser, jeg kunne drømme om at der blev bygget, og i hvilken rækkefølge, men lader det ligge for denne gang!

Det har ikke så meget med drømme at gøre, det er en metodemæssigt forskellig tilgang til problemløsning.

For mange år siden arbejdede jeg med AI. Et særligt succesrigt program jeg læste om var et heuristisk matematikprogram, dvs. det arbejdede med tommelfingerreger til at opdage hvad der kunne være interessant at undersøge og forsøge at bevise i matematikken.

En tommelfingerregel der gjorde særlig indtryk på mig lød:

Hvis en funktion over et ordnet interval er interessant, er dens værdi i intervallets minimum og maximum også interessant.

Den regel strider mod den generelle danske regel at hvis noget er for meget er det uinteressant.

Deraf kommer der rasende debatter når jeg foreslår noget og andre gør opmærksom på at det er for meget og jeg er ligeglad.

Fordi somme tide er 'for meget' optimalt. Det ved man ikke før man undersøger det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurisko


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak