Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Analyse: S-tog til Roskilde (Trafikpolitik)

af Gæst42, 16/12 2019, 23:42 (1589 dage siden) @ steenth

Grundlæggende har jeg dog stadig svært ved at forstå behovet for S-tog til Roskilde og mener at man kunne bruge den milliard bedre på anden vis. Men sådan er der jo hele tiden forskellige meninger :)


Projektet er for at skaffe mere kapacitet ved at udnytte de nuværende spor bedre, når man ikke har råd til at udbygge hovedbanegården. Men det gavner mest det lokale trafik.

Ja og derfor kan det også godt diskuteres om det reelt giver flere sæder ind og ud af København eller om det ikke var bedre at køre tog på de andre s-togs fingre. Ikke at det er det, men savner lidt en analyse.
Frederikssundsbanen har i dag flere passagerer end s-togs fingeren til/fra Høje Taastrup på trods af at den kun har 9 tog i timen, så her bør der ligge et kæmpe potentiale. Det fremgår desværre ikke klart af rapporten men ud fra linjekortet kunne det tyde på at der ikke er indlagt en antagelse om at der også skal være plads til 12 tog i timen på Frederikssundsbanen.

Men der er nok trafik at det samfundsmæssigt kan betale sig.

Det er så spørgsmålet om det kan hvis man indregner en standsning for regionaltog i Glostrup, fra rapporten:
Der er også regnet i forhold til en basissituation med regionaltogstop på Glostrup Station. Det vil påvirke projekteffekterne i S-tog til Roskilde negativt, da en del passagerer vil vælge at tage regionaltoget i stedet for S-toget fra fx Roskilde til Glostrup. Der er dog tale om en marginal forringelse af gevinstern

Spørgsmålet er så om en "marginal forringelse" er mere end 0,2 der gør at den interne rente falder ned under de 4 pct., man kunne jo frygte at det er tilfældet når man meget behændigt ikke har medtaget tallet.

Ring syd har i øvrigt en markant højere intern rente, så lad os starte der!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak