Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af pjl, tirsdag 17. december, 2019, 13:22 (353 dage siden) @ Poul Brandt

https://www.youtube.com/watch?v=duWFnukFJhQ

Tony er super-underholdende, men han (som andre) lider af at hans ideal-verden fungerer perfekt i hans lille osteklokke (Silicon Valley – selv Apple Maps er bedre dér), men møder problemer når man kommer udenfor.

Her er nogle hovedpunkter:
Alle nye biler er elektriske i 2025. Fuldstændig uden offentlige tilskud!
Selvkørende biler omkring 2021.

Dem har vi i dag, med de problemer det giver – jeg ville ikke turde slippe en løs i bykernen med masser af fodgængere og cyklister på kryds og tværs, jeg synes ikke at kunne se en tendens til at den software man benytter får løst det problem sådan lige foreløbig.

De bliver så tilgængelige i udkantsdanmark engang i 2025-2030. Prisen for at køre med "taxa" vil falde til omkring 1% af, hvad det koster i dag. Og den bestilles naturligvis med en app.

Hele pointen er ikke at bilerne er selvkørende eller elektriske for den sags skyld – men at benyttelsen af bilen ikke svarer til omkostningerne ved at anskaffe og eje bilen, business casen er simpelthen for dårlig. Effekten af dette er at de fleste kunne benytte en ”car-as-s-service” ydelse, hvis altså denne bil var til rådighed når den skulle benyttes.

Hvis du bor i udkantsdanmark, bliver det svært at sørge for at en bil lige er i nærheden af dig når du tuller rundt omkring Klitmøller (igen en dårlig business case), hvorfor bilejerskab stadig er relevant for den del af befolkningen, som ikke bor nær en by, som kan bære en selvkørende taxa-flåde.

Og nej, prisen for en selvkørende taxa vil ikke falde til 1%, i dit seneste eksempel (fra Arizona) koster ydelsen det samme som Uber eller Lyft – det er der en god grund til: bilen og teknologien koster penge og ”en eller anden” skal også tjene penge. Men det er klart at faldende energipriser har en markant indvirkning på prisen, men det har det bare også i en Uber og Lyft bil – og det skal ikke være en hemmelighed at chaufføren i de respektive selskaber på ingen måde er den dyreste komponent.

Når det sker ophører der med at være passagerer i togene i de områder af Danmark, hvor der er plads på vejene.

Nej, du vil stadig kunne bevæge dig mellem landsdelene med 200+ km/t, det kan en selvkørende bil ikke hvorfor der vil være masser af tid at spare – desuden vil transport fra bykerne til bykerne stadig være mere fordelagtigt med tog, de fleste, der bor i byerne vil alligevel benytte letbaner, metro og cykler til at komme frem, ikke selvkørende taxier.

Hvem gider tage toget (eller en bus), når det er hurtigere og billigere at tage en "taxa" fra dør til dør.

Der er meget, især i byer, som ikke kan foregå fra dør til dør, så eksempelvis i København vil selvkørende taxaer være mindre brugt end offentlig transport eller ”alternativ” transport (cykler og løbehjul).

Altså nedlægges som absolut minimum: Lollandsbanen, Struer-Thisted, Hillerød-Tisvildeleje, Tølløsebanen, Midtjyske Jernbaners strækninger med flere.

Jeg ville vente med at erklære jernbaner i udkantsdanmark for døde, som sagt skal byen (eller området) kunne understøtte en flåde af selvkørende taxaer – hvis byen, idag, ikke kan understøtte en delebilsordning (som GoMore, GreenMobility og DriveNow), så har det lange udsigter.

Alle busruter i de tyndtbefolkede egne nedlægges, med enorme besparelser til følge.

Er de efterhånden ikke allerede det – heder det ikke telebus nu?

Elektricitet bliver så godt som gratis

Det er så små ved at ske, men i en nation hvor energien er rodet så meget ind i skattesystemet, så lader effekten af dette vente på sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen