Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedlæggelse af de fleste lokalbaner (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 17/12 2019, 17:56 (1553 dage siden) @ pjl

Jeg ville vente med at erklære jernbaner i udkantsdanmark for døde,

De lukker sig selv!
Det er simpelthen for dyrt at vedligeholde skinnenettet.

Tag Østbanen. Det koster op mod 600 mio kr at udskifte skinnerne. De nuværende har holdt op mod 40 år.
Så laver vi et simpelt regnestykke så koster det 15 mio kr. pr. år eller med 75 km skinnenet 200.000 kr. ligeledes pr. år.
Med et passagerantal på en million rejsende pr år skal hver billet tillægges 15 kr. for at sikre at den næste udskiftning om 40 år kan ske.

Dertil kommer alm. vedligeholdelse gennem de 40 år, signalsystem foruden kørende materiel og personale samt energi (indtil videre diesel).
Så i billetpris er det en udgift på min. 25-30 kr pr tur UDEN overskud til selskabet bag.

I 2014 kostede det lidt over 800 mio kr at vedligeholde landets 1.500 km motorveje for vejdirektoratet. Det giver ca 500.000 kr pr kilometer pr. år.

Med tanke på hvor meget gods og hvor mange personer som årligt slider på landets motorveje, er togdrift på sidebaner og lokalbaner simpelthen ekstremt dyrt.

Når der tilmed må forventes selvkørende biler og busser på elektricitet bliver det håbløs at opretholde disse mindre befærdede jernbaner.

Tilbage bliver hovedstrækninger og jernbane i byområde (S-tog / Metro / regionaltog) som primært gennem mange rejsende og for den landsdækkende jernbanetrafik og delvist også for regionaltog med hvis det sker med høj hastighed og hyppige afgange, kan tilføje noget, som privatbilisme ikke kan.

Så brug pengene der hvor de gør gavn. Det vil sige landsdækkende trafik og hurtige regionaltog.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Vestegnen og jernbanen gennem 150 år

Vestegnen og jernbanen gennem 150 år. Pris 390 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak