Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Analyse: S-tog til Roskilde (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 17/12 2019, 17:56 (1564 dage siden) @ pjl

Nej. For så ville man miste mange af de passagerer, som bruger de mindre stationer. Hvis man fx vil have en masse både studerende og ansatte ved RUC over i biler, så skal man bare holde op med at standse i Trekroner. Men det er da rigtigt, at de øvrige passagerer ville kunne komme hurtigere frem...


Miste hvilke passagerer? Hvis man bibeholder sporene til fjern- og regionaltog mister man da ingen passagerer i forhold til i dag - disse er (desværre) medregnet i den interne rente, hvorfor det er sværere at se hvor god en investering omlægningen egentlig er. Umiddelbart ser det ud til at mange af tingene kunne lade sig gøre "i dag" - faktisk er hele forskellen en direkte forbindelse mellem Roskilde, Trekroner og Hedehusene og Taastrup, Albertslund og Glostrup (hvis man ikke gennemfører Ring Syd og opretter stop hér).

Men jeg læser det måske forkert?

Jeg læste dit indlæg, som at man bare kunne lave hurtigere tog (dvs springe stationer over) uden at konvertere til S-tog, og så høste rejsetidsgevinsterne sådan. Men det kan man ikke uden at nedlægge de mellemliggende standsningssteder med mindre man da vil indføre nye stoptog, som så vender i Høje Tåstrup, med skift og meget længere rejsetider til følge for de mellemliggende stationer. For der er ikke plads til at køre ret mange flere regionaltog på de to spor ind mod byen fra Høje Tåstrup og heller ikke på Kbh H. De eneste måde at få flere tog, som kan fortsætte hele vejen ind til Kbh er at få dem over på S-togssporene/forlænge den ene af de S-togslinjer, som ender i Høje Tåstrup.

Og så har jeg i øvrigt fået læst helt igennem. Ifølge planen her så bevarer Trekroner de fleste af sine regionaltogsstop (fordi de fleste skal helt ind til byen), mens det kun er Hedehusene, som har meget færre passagerer, som mister sine nuværende tre (men til gengæld får dobbelt så mange af de lidt langsommere S-tog).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak