Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Analyse: S-tog til Roskilde (Trafikpolitik)

af pjl, 17/12 2019, 22:16 (1591 dage siden) @ Niels Bak

Jeg læste dit indlæg, som at man bare kunne lave hurtigere tog (dvs springe stationer over) uden at konvertere til S-tog, og så høste rejsetidsgevinsterne sådan. Men det kan man ikke uden at nedlægge de mellemliggende standsningssteder med mindre man da vil indføre nye stoptog, som så vender i Høje Tåstrup, med skift og meget længere rejsetider til følge for de mellemliggende stationer. For der er ikke plads til at køre ret mange flere regionaltog på de to spor ind mod byen fra Høje Tåstrup og heller ikke på Kbh H. De eneste måde at få flere tog, som kan fortsætte hele vejen ind til Kbh er at få dem over på S-togssporene/forlænge den ene af de S-togslinjer, som ender i Høje Tåstrup.

Ja ok, det ville jeg ikke.

Min anke er at oplægget arbejder med tesen om at automatisering (læs signalsystemet), er den helt store faktor. Den større rettidighed er således indregnet i samfundsgevinsten, man går endda så langt at man skriver: ”Samfundsøkonomisk set svarer den forbedrede punktlighed på S-banen til en rejsetidsgevinst, idet passagererne kommer hurtigere frem, når togene kører til tiden.” Hvilket er noget vrøvl, nogle kommer frem til tiden versus at nogle ikke kommer frem til tiden, der er ikke tale om en generel ”rejsetidsgevinst”. Det virker en kende naivt at indregne punktlighed i 2030 som en gevinst.

Noget andet er at sammenligningen er lidt snyd, S-Togs løsningen er god fordi CBTC (Automatisering) versus nuværende drift på fjernbanen (Signaler og lav punktlighed) – man forholder sig ikke til den øgede robusthed ved ERTMS (hvis det er udrullet) på fjernbanen og den tættere togfølge, som må forventes hér... og ej heller hvad man så skal gøre ved godstog på strækningen, men man forestiller sig måske at disse er forsvundet til den nye bane over Køge Nord...

Og så har jeg i øvrigt fået læst helt igennem. Ifølge planen her så bevarer Trekroner de fleste af sine regionaltogsstop (fordi de fleste skal helt ind til byen), mens det kun er Hedehusene, som har meget færre passagerer, som mister sine nuværende tre (men til gengæld får dobbelt så mange af de lidt langsommere S-tog).

Og direkte forbindelse til Glostrup og Letbanen. Alt i alt er det ikke en dårlig plan (jeg er faktisk for), men jeg synes den er skæmmet lidt af nogle lidt optimistiske rejsetids- og punktlighedsberegninger og hvilken effekt disse vil have på økonomien, det virker lidt som om konklusionen helst skal være noget bestemt – det havde man ikke behøvet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak