Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vendespor Carlsberg - det giver ikke meget mening med CBTC? (Generelt)

af KKLD, 17/12 2019, 23:35 (1583 dage siden) @ Gæst42

Her tænker jeg så om det er bedre at spare vendesporet i Carlsberg væk og i stedet for have Linje H vende hvert 10. minut i Østerport. På den måde er der direkte tog til Valby, København H, Nørreport og Østerport som er de travleste stationer og som har regionaltog og metro.


Det store problem med den løsning er at det nok vil kræve mere materiel, løsningen med vendespor ved Carlsberg kan laves med samme materielbehov som den nuværende Frederikssundsbane.

Derudover er de ekstra tog i røret er lidt fugle på taget, selvom det naturligvis er blevet lovet højt og helligt. Vendesporet på Carlsberg kan for et relativt lille beløb give store gevinster hurtigt og uden at vente på CBTC der er "lige om trapperne", næsten til at forveksling med et andet projekt der også var lige på trapperne i et årti.

Når vi så en dag får CBTC i røret så må vi håbe at passagerudvekslingstiden er faldet tilstrækkeligt efter Metrocityringen at det giver plads til flere tog, men jeg vil gerne se det før jeg tror det.

Hvordan kan man køre med vendespor til Carlsberg med 10 min. drift på Linje H uden at købe mere materiel? Er der overskud?
Og det kræver vel ikke særlig meget mere at køre fra Carlsberg til Østerport hvert 20. minut. Her kunne man evt. lave Linje H have lidt kortere tog. Det vil man godt kunne tillade sig hvis der er 10 min. drift på Linje H.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Svenska-lok

Jernbanebøger

IC4 - Et studie i en skandale

IC4 - Et studie i en skandale. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak