Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - tilbage til start (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/12 2019, 19:55 (1559 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Poul Brandt, 22/12 2019, 20:21

Jeg har kigget på hvordan en "mere smidig afvikling" kan ske i Ringsted. Helt præcist har jeg set på, hvad det kræver at få niveaufrihed i alle retninger.

Så vidt jeg kan se er den optimale løsning, det der må være standardløsningen, når man ønsker at have komplet niveaufri udfletning mellem to krydsende baner i forbindelse med en station.

Løsningen er at opføre både en simpel østlig og en simpel vestlig udfletning. Kun et enkelt spor skal over/underføres i hver af de to udfletning.

Herved bliver sporene på stationen anvendt således:
- Spor 1, som hidtil planlagt til at vende tog fra Roskilde.
- Spor 2, fra Roskilde mod Femern (over/underføres i den vestlige udfletning)
- Spor 3, fra Køge mod Odense
- Spor 4, fra Odense mod Køge
- Spor 5, fra Femern mod Roskilde (over/underføres i den østlige udfletning)

Det vil nok medføre et lokalt ramaskrig (igen), når den vestlige løsning genopstår. Hvis alle skal være tilfredse kan man lave en tunnel i stedet for en bro i den vestlige udfletning (hvis ellers der er afstand nok til den nødvendige stigning).

I den ideelle verden ville man samtidig udrette kurven på banen mod Femern, så der kan køres med 200/250 km/t gennem stationen og videre mod Femern (København-Hamborg på 2½ time må så være indenfor rækkevidde om ikke andet, hvis man også opgradere Nykøbing F - Rødby til 250 km/t, når man alligevel er i gang). Begge tiltag burde kunne finansieres af Femern landanlæg (dvs. af indtægterne fra Femern tunnelen).

Kommentarer?

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak