Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - tilbage til start (Jernbanen i dag)

af Pyloriis, 26/12 2019, 07:59 (1577 dage siden) @ steenth
redigeret af Pyloriis, 26/12 2019, 08:15

Via Scandlines overføres årligt ca. 600.000 lastbiler i hver retning.
Over Øresundsbroen kører årligt ca. 250.000 lastbiler og via Helsingør/ Helsingborg 350.000.
Så hovedparten kører i transit.

Hvordan ved du at den trafik er i transit?

Sjovt nok giver tallene fra Helsingør-Helsingborg og Øresundsbroen lagt sammen ca 600.000 lastbiler. Det er det tal som Scandlines overfører via Østersø-ruterne.
Der er ikke meget gods i Østdanmark fra industrien som skal til Sverige og Norge.
I det østdanske område bor 2.5 mio.
Sverige, Norge og Finland har tilsammen over 21 mio borgere. Gidt nok kommer gods også fra andre indførelsersteder, men et godt bud er trods alt at 80-90% af disse lastbiler er i transit.

Det giver rundt regnet 850 lastbiler dagligt i hver retning på Køge Bugt motorvejen.

Det antal er ingenting.... Det er en lastbil hver 2. minut i gennemsnit.

Ja - hvis de var ligeligt fordelt over alle 24 timer 7 dage om ugen.
Sjovt nok kører lastbiler lidt som togrejsende i klumper!

Men udover at en lastbil slider på asfalten som 10.000 personbiler, er de også medvirkende til rigtig mange ulykker. Hvis man tog disse ligeså alvirligt som de ret få ulykker der er på jernbanen, ville der slet ikke køre lastbiler i Danmark.

https://fyens.dk/artikel/uopmærksomme-lastbilchauffører-er-skyld-i-mange-motorvejsulykk...

Problemet er nok at reglerne på vejnettet er for slappe og de er blevet for rigide på skinnerne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak