Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - tilbage til start (Jernbanen i dag)

af Frank Poulsen, 27/12 2019, 09:41 (1553 dage siden) @ Rail

Jeg har kigget på hvordan en "mere smidig afvikling" kan ske i Ringsted. Helt præcist har jeg set på, hvad det kræver at få niveaufrihed i alle retninger.

Så vidt jeg kan se er den optimale løsning, det der må være standardløsningen, når man ønsker at have komplet niveaufri udfletning mellem to krydsende baner i forbindelse med en station.

Løsningen er at opføre både en simpel østlig og en simpel vestlig udfletning. Kun et enkelt spor skal over/underføres i hver af de to udfletning.

Herved bliver sporene på stationen anvendt således:
- Spor 1, som hidtil planlagt til at vende tog fra Roskilde.
- Spor 2, fra Roskilde mod Femern (over/underføres i den vestlige udfletning)
- Spor 3, fra Køge mod Odense
- Spor 4, fra Odense mod Køge
- Spor 5, fra Femern mod Roskilde (over/underføres i den østlige udfletning)

Det vil nok medføre et lokalt ramaskrig (igen), når den vestlige løsning genopstår. Hvis alle skal være tilfredse kan man lave en tunnel i stedet for en bro i den vestlige udfletning (hvis ellers der er afstand nok til den nødvendige stigning).

I den ideelle verden ville man samtidig udrette kurven på banen mod Femern, så der kan køres med 200/250 km/t gennem stationen og videre mod Femern (København-Hamborg på 2½ time må så være indenfor rækkevidde om ikke andet, hvis man også opgradere Nykøbing F - Rødby til 250 km/t, når man alligevel er i gang). Begge tiltag burde kunne finansieres af Femern landanlæg (dvs. af indtægterne fra Femern tunnelen).

Kommentarer?

Og der bliver togskifte på samme perron.

.
.
Ja, men det er vist ikke nogen særlig fordel. Mon ikke der er flest passager, der skifter mellem retningerne Nykøbing og Odense.
.
..............
.
I øvrigt vil det mest sandsynlige løsning fra Banedanmarks side nok være anlægge begge spor under/overføringer øst for Ringsted (så fuld niveaufri udfletning stadig opnås, uden at genere beboerne vest for stationen). Med følgende layout til følge:

Spor 1, som hidtil planlagt til at vende tog fra Roskilde.
Spor 2, fra Køge mod Odense
Spor 3, fra Odense mod Køge
Spor 4, fra Roskilde mod Femern
Spor 5, fra Femern mod Roskilde


Jeg kan egentligt ikke se hvad man skal bruge et spor til at vende tog i. Både Slagelse og Næstved er så store at det ikke giver den store mening at vende tog i Ringsted og er også helt sikker på at så snart der er El til Næstved er det slut med at vende tog i Ringsted.

Når det er sagt så udover det er vigtigt at have en niveaufri løsning, så er det også vigtigt at lave en løsning der sikre at kunne køre parallelt således at et godstog ikke køre i vejen for et superlyn (eller omvendt!)

I sidste ende slipper man nok ikke udover at skulle lave to flyovers for at lave en ordentlig løsning. Guldløsningen vil efter min mening se sådan her ud:

[image]

Synes godt nok der mangler skifter... Igen som jeg også tidligere har påpeget fokuseres der på normal drift. Hvad ved sporarbejde og man kommer fra "venstre spor" fra Køge... Og skal videre mod Sorø... Skal man så helt til Sorø før man kan krydse over? Man låser perronbenyttelsen sindssyg meget! Holder et tog et kvarter og venter ambulance, hvordan skal man køre udenom? Det er fint nok med flyover, men der skal stadig være krydsningsmulighederne! Det forsømmer man alt for meget i ny planlægning som jeg ser det :(


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak