Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - men hvorfor ikke.... (Jernbanen i dag)

af Frank Poulsen, 27/12 2019, 21:34 (1574 dage siden) @ Jens Hansen

En spændende tænke, at køre Aarhus - Hamborg via Ringsted.

Den største gevinst for eftertiden opnås givet ved at lægge forbindelse så tæt på Ringsted som muligt.

Rejse Slagelse - Næstved via shunt om Ringsted, det er vist way out. Der spares vel kun 5 minutter, til gengæld mistes en del passagerer ved ikke at stoppe i Ringsted. Bussen er hurtigere.

JH

Bussen Næstved - Slagelse tager 51 minutter!

Tog Næstved - Ringsted tager 18 min
Tog Ringsted - Slagelse tager 17 min

I alt er det 35 min... Tager man så 5 min af (hvis det kan gøre det, jeg tror mere!) ved at køre direkte af sløjfen, så er det ca. 20 min hurtigere end bussen!

Og ser man så på forlængelse videre til Kalundborg og de store arbejdspladser der, og netop etableret Kalundborg Øst. Så ser jeg virkelig potentiale i den kørsel.... Det tager ifølge rejseplanen næsten 2 timer at rejse Næstved - Kalundborg!, og med skift og busser, eller helt indover Roskilde og ud. Her kommer vi Næstved Slagelse på ca. ½ time... Slagelse Kalundborg ved nyetablering af bane fra Høng til Øst for Kalundborg vil det måske maks også være ½ time (måske endda mindre). Med stop i Høng og måske Gørlev genetableret. Så er man nede på en time fra Næstved til Kalundborg. Det er en halvering af rejsetiden! Jeg er helt med på at trafikken lige nu måske ikke er til det. Men folk der bor i Næstved og søger job, de kigger ikke i den retning, transporten er for bøvlet! I bil er der ingen motorvej, og krak siger 1 time og 15 min... Men et tog der kører direkte på lige under en time (og endda en retning hvor der ikke er proppet af folk måske, og kamp om pladser)...

Ja, jeg ser potentialet på sigt, og er med på det skal bygges op, men tror på ideen! Men jeg ved godt den er svær at brede ud herinde. Har prøvet flere gange :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak