Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flyover(s) Ringsted igen igen - men hvorfor ikke.... (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 29/12 2019, 12:23 (1573 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Tilgiv mig at komme lidt benzin på diskussionsbålet....

Men når nu man skal igang med at bygge hele knuden i Ringsted og tilhørende arealer om, kunne man så ikke inkludere en "shunt" vest for Ringsted i projektet - altså muligheden for at køre direkte fra Sydbanen mod Fjenneslev?

Perspektivet får især næring af de indledende "kætterske" tanker der foreslår at man undersøger at flytte banen fra Kattegatforbindelsen ned til Fjenneslev - Kalundborg for at få mere kapacitet (fire spor Ringsted - København) og mindre nybygning (korte distance på Sjælland)....
Altså kunne man potentielt køre (Berlin)-Nykøbing F - Næstved - Ny Kalundborg - Aarhus - Aalborg...hvis nu milliarderne alligevel skal rulle

/Lasse

.
Så vidt jeg kan se er der lige langt Fjenneslev-Kalundborg og Lejre-Kalundborg. Så det reducerer ikke hvor mange ny km bane der kræves.
Samtidig er der ca 20 km længere Ringsted-København end Lejre-København. (Delvist udkompenseret af at der kan køres 250 km/t via Ringsted og kun 180 via Roskilde).
Antallet af rejsende København-Aalborg/Aarhus må langt overstige antallet af rejsende Aalborg/Aarhus-Berlin, og dermed er generne større end fordelene.

(og det kolliderer med min kæphest: At man senere kan forlænge Kattegatbanen fra Lejre til Vallensbæk :-) ).

Poul


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak