Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvorfor benyttes der ikke midtermaster på nye strækninger? (Generelt)

af M. Qvist, 12/1 2020, 23:27 (1538 dage siden)

Jeg beklager på forhånd at jeg ikke kender betegnelsen for diverse typer master til køreledninger.
Kigger man på alle lande som har elektrificerede jernbaner, så er opsætningen for dobbeltspor altid en mast i hver side.
Jeg forstår godt at man laver denne opsætning på eksisterende strækninger, da det ville være for omfattende at øge afstanden mellem sporene, men når man ser på en helt ny strækning som f.eks Ringstedbanen, hvorfor har man så ikke valgt at anlægge sporene med større afstand og opsætte midtermaster?

Jeg tænker at denne type master må kunne spare en del penge. Der skal jo kun produceres halvt så mange, da en enkelt mast kan holde køretråden for begge spor.

Nogen der kan forklare årsagen til at man ikke vælger denne løsning?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak