Infrastrukturplan (Generelt)

af mpp, onsdag 15. januar, 2020, 00:19 (291 dage siden) @ Niels Bak

Jeg tror du har ret i at det er klimadagsordenen der vil sætte fut i tingene. Det kræver så et opgør med bilfokuseret trafikplanlægning. Mener man klimaet seriøst er det meget svært at få øje på et eneste vejprojekt inden 2030 der giver mening med mindre man siger at den nye vej kun må befærdes af elektriske biler.

Det er inden man ser på CO2-udledning i forbindelse med byggerier. Der er kæmpe CO2-udslip i forbindelse med at bygge i cement og beton og man har ikke rigtigt knækket koden til at lave det uden udslip endnu. Fra et CO2-synspunkt giver det ikke særligt god mening at bygge Kattegatforbindelsen så længe bilerne ikke er elektriske. Kattegatforbindelsen er den eneste model for at få rejsetiden fra København til Aarhus ned på en time, men spørgsmålet er om den gevinst står mål med udslippene fra byggeriet af forbindelsen – man kan givetvist også få hurtigere tog andre steder.

Problemet med timemodellen og togfonden har alle tider været dårlig kommunikation af fordelene og, som du nævner, givetvist også at der var nogle "partisponsorer" der var imod. Derudover bliver samfundsnytte udregnet på en måde hvor det er let at finde vejprojekter, der har større intern rente. Det er en skam for et projekt "Hurtigere tog. Flere tog. Billigere tog." er både let at forstå og kommunikere. I UK har man en del debat om HS2 og politikerne kunne nok lære noget af, hvordan det bliver kommunikeret og hvilke fordele der peges på der (nemlig at når man fjerner de hurtige tog kan man andre steder doble kapaciteten).

Det store problem er dog stadig hvordan jernbanen bliver opfattet rundt omkring. Der er for mange mennesker der grundlæggende mener, at den ikke kan opfylde deres behov uanset investering. Når man kører bil er det let at bilde sig ind, at transportsystemet er indrettet netop til ens egne behov. Offentlig transport er indrettet så flest muligt kan få gavn af det, og det kan man da ikke undgå at blive bevist om som bruger – uanset om det er fordi man må vente 6 minutter på s-tog og se 2 andre s-tog køre forbi inden man kommer med, eller fordi man må vente en halv time på et IC-tog på en cafe.

Den bedste måde at ændre folks opfattelser af hvad toget kan, er at køre så hurtigt som muligt og det er en skam, at det ikke bliver sat "front and center". Ole Birk var som trafikminister mester i at tale jernbanen ned, uanset om det var med kommentarer om, at 200 km/t ville være nok for DSB eller at der var jernbane nok. Efterhånden som de mange projekter rundt omkring bliver realiseret må man håbe, at togene kommer til at køre hurtigere og at det bliver klart kommunikeret. Lyntogene er blevet 6 minutter hurtigere København–Odense med åbningen af den nye bane, men hvor mange ved det? Og ved hvad der ellers er muligt?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen