Infrastrukturplan (Generelt)

af krabsen, onsdag 15. januar, 2020, 08:53 (283 dage siden) @ Niels Bak

Hun siger det ikke er først for, men hun siger jo heller ikke at det ikke bliver i år. Så tænker det kommer an på hvordan de skjulte forhandlinger og sonderinger går. Mon ikke der er en masse af den slags. Og viser det sig løbet af foråret at der er basis for reelle grundigere forhandlinger så tages den frem. Sådan tænker jeg.


Jeg tænker, at du har ret, men også, at det er lidt mere kompliceret end som så.

I modsætning til den forrige socialdemokratiske regering under Thorning, der havde en høj trafik- og ikke mindst jernbanepolitisk profil, så er det påfaldende, at den nuværende ikke har meldt nogen som helst ambitioner ud på trafikområdet. Det er så meget mere mærkeligt set i lyset af klimadagsordenen og i lyset af, at den ellers generelt virker mere ambitiøs og gennemtænkt end Thornings regering gjorde.

Samtidig viste det sig at være en dårlig ide, at basere sin trafikpolitik på Dansk Folkeparti, som jo som bekendt endte med at rende fra de dele af togfonden, som ikke var deres særinteresser. Så det gør S ikke igen. Og det nuværende parlamentariske grundlag er for snævert og risikerer at blive væltet ved næste valg, sammen med alle de fine planer, hvis man blot holder fast i at lave trafikpolitik med venstresiden, selv om der for nuværende er flertal for Togfondens planer.

Så min analyse er, at regeringen først og fremmest prioriterer at få et bredt forlig. Simpelt hen for at få en holdbar trafikpolitik, da planerne pr definition rækker meget længere end en enkelt valgperiode.

Problemet her er bare, at V og K stadig er betalt af deres hovedsponsor til at være sure over togfonden - eller egentlig bare dens finansiering, som er skatter på Nordsøolien, men da dette ingen folkelig appel har, er det dygtigt lykkedes dem at få drejet det over på et karaktermord på selve projekterne, selv om de selv for år tilbage selv var med til at vedtage principperne bag dem, nemlig timemodellen.

Det hele bliver så yderligere kompliceret af, at den finansiering, som Mærsk - undskyld V og K - hader, var alt for usikker og har vist sig ikke at række. Så der skal ud og findes nye penge. Hvis projekterne i togfondens fase 2 skal sikres ud over den nuværende folketingsperiode, så skal de to partier altså overtales til at være med til at finde penge til projekter, som de har brugt et halvt årti på at tale ned og latterliggøre.

Der er i den lidt insinuerende analyse abstraheret fra, at Mærsk kun har sekundær interesse i nordsøolien (forsyningsskibe m.v.), idet man frasolgte Mærsk Olie for et par år siden. ;-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

3 flyttefirma tilbud

Jernbanebøger

Lukas er loko-fører
Lukas er loko-fører
Pris 150,- kr.
 Læs mere 

Danske privatbaner

Læs historien om:
Horsens - Juelsminde Jernbane
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen