Infrastruktur plan (Generelt)
Ja, det er muligt at jeg ikke helt forstår det.
Af undersøgelse af Togfonden, 2013 ses at der kører 3 - 5 tog på strækningen Fredericia - Horsens i daværende køreplan (antagelig 2013).
Når der så bygges en Vejle Fjord bro og køres "tilnærmet kvartersdrift" kører der 5 - 7 tog.
7 tog på en strækning synes ikke at være en voldsom belastning, men ja, der kan være køreplanstekniske ønsker som skal opfyldes.
For at kunne håndtere 7 tog i timen på et dobbeltspor, kvæver at alle tog har samme hastighed og nogenlunde samme standsningsmønster. Men på fx Skandersborg-Aarhus er det er Lint, som skal standse flere steder, blandet med de hurtigere IC3 og IC4 - der det giver ikke specielt gode forhold for køreplanslægning.
Måske skulle analysen vendes om, hvor mange tog/hvilken trafik kunne vi få, hvis der ikke bygges en Vejle Fjord bro (og rejsende fra Horsens og nordpå til København, rejste via Kattegat)?
Hvorfor have fokus på den trafik, som kommer over Kattegat. Der er særdeles meget lokal trafik imellem Odense og Aarhus, som også kunne have gavn af et løft.
Så må de jo have en sidebro til Kattegatbroen mellem Fyn og Kattegatbroen.
Ny bane Hovedgård - Hasselager vil være i vejen for en Kattegatbro med grene til både Århus og Horsens. Den kan erstattes af en shunt mellem de to grene som antydet på skitsen.