Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vil lukke Skovbrynet ...... (Generelt)

af tgpsen, 16/1 2020, 15:04 (1561 dage siden) @ bastholm

Problemet med Farumbanen er at den snor sig meget, og har mange stationer der ligger tæt. Det giver en meget lav gennemstiteshastighed.

Det tager ca 40 min fra både fra Farum, Køge, Frederikssund og Hillerød til Københavns Hovedbanegård. Men i luftlinje ligger Køge, Frederikssund og Hillerød næsten dobbelt så lang væk som Farum.

Høje Tåstrup og Birkerød ligger ca i samme afstand som Farum, men fra Høje Tåstrup og Birkerød tager toget 28 min mod 38 min fra Farum.

Så jeg kan godt forstå hvis DSB overvejer hvad man kan gøre for at øge hastigheden lidt.

Hvis Farumbanen skulle have et boost, og samme serviceniveau (hastighed) som andre S-baner, så kunne man snildt lukke Skovbrynet, Stengården, Kildebakke, Dyssegård. For alle disse stationer er der andre større stationer i nærheden. Hermed kan der måske skæres 9 min af rejsen, og Farumbanen vil blive lige så attraktiv som de andre S-baner.


Eller bygge bane direkte Bagsværd - Fiskebæk. Mange km sparet.

Man kunne også forbedre nytten af og dermed turtætheden på Farumbanen ved at forlænge den til Frederiksværk (se her og her). Frederiksværk-toget ville så formodentlig køre non-stop mellem (f.ex.) Svanemøllen og Værløse så Farum og Værløse får en hurtig forbindelse ind til byen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRailDSB MC655
Radiostyrede tog til Thisted
Radiostyrede tog til Thisted

I slutningen af 1980erne eksperimenterede DSB med radiostyring af tog og der blev bygget en forsøgsstrækning ved Grønttorvet i København. Jan Eriksen var med på en af prøveturene og fortæller i denne artikel om systemet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak