Glostrup station - togbetjening (Generelt)

af Jesper KD, fredag 17. januar, 2020, 00:50 (40 dage siden) @ Rørvig Station

Glostrup blev først "rigtigt" nedlagt senere, der var stadigt ét tog der standsede i Glostrup om morgen i et par år.


Korrekt. 11.1.2009 blev det sidste morgen-InterCity-tog mod København ændret, så det ikke stoppede i Glostrup.


Det var vel så IC 190? Jeg troede at det lukkede helt med Roskilde-Kastrup???

Jeg kan ikke huske tog-nummeret.

Her lidt om ændringer i Glostrups jernbanebetjening:
27.6.1847 Første jernbane (Sjællandske Vestbane) i det nuværende Danmark oprettet af Det Sjællandske Jernbaneselskab (SJS): Kiøbenhavn (Københavns 1. banegård)-Valdby (fra 1856 Valby)-Glostrup-Kiøgevejen (nu Taastrup)-Hedehusene-Roskilde
(7.1888-29.9.1894 og (14?)-2.19 Visse tog til midlertidig Glostrup Militærstation pga. anlæg af Vestenceinten (nu Vestvolden) og 1. verdenskrig.
17.6.53 S-togsdrift Valby-Glostrup (enkeltsporet Hvidovre-Glostrup) (men fortsat også regional- og fjerntog på strækningen). Hvidovre herefter kun stop for S-tog. Enkelte lokaltog Glostrup-Roskilde
19.5.63 S-tog dobbeltsporet Hvidovre-Glostrup.
26.5.63 S-togsdrift Glostrup-Taastrup (enkeltsporet indføring på Taastrup st.) (men fortsat også regional- og fjerntog på strækningen). Vridsløselille trinbræt erstattet af Albertslund st. lidt mod øst og kun stop for S-tog. Betjening af Glostrup, Taastrup og Hedehusene stærkt begrænset (123) så kun man-lør i myldretiderne og morgen kun mod København, eftermiddag modsat (søn-hell. aften dog stop for enkelte ture mod København) og for Glostrup kun én tur alle dage (fra 26.5.74 man-fre) eftermiddag mod Roskilde og én tur (fra 31.5.70 to ture) man-lør morgen mod København (indtil 22.5.66 uden stop Viby Sjælland-Glostrup)
29.5.88 Flere ture København H-Roskilde og stærkt udvidet betjening af Hedehusene og ny Trekroner (km 28,3). El-drift Helsingør-København H udvidet så til Roskilde. Alle tog standser i Høje Taastrup. Glostrup ændret så ej betjening med fjerntog
29.5.94 Betjening af Glostrup genetableret så en tur man-lør (fra 28.9.97 evt. man-fre og fra 24.5.98 alle dage) morgen mod København
27.9.98 Direkte linie Roskilde-Lufthavnen oprettet af DSB (el-drift): Roskilde (km 0,0)-Trekroner (km 3,0)-Hedehusene (km 7,1)-Høje Taastrup (km 11,8)-Glostrup (km 19,8)-Tårnby (km 34,3)-Københavns Lufthavn, Kastrup st. (km 37,2)
9.1.2005 Roskilde-Glostrup-Lufthavnen indstillet pga. for få kunder og brug for kapacitet til Øresundsbanen. Glostrup herefter kun betjent af ét morgentog mod København.
11.1.2009 Ændret så ej første morgen-InterCity-tog mod København stop i Glostrup - herefter Glostrup ren S-togsstation


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965
I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbanehistorisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og konverteret til pdf-format.
 Læs artiklen 
Indsend billeder
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen