Nattog Malmö-Köln .....forslag fra Trafikverket (Generelt)

af andersj, Nordjylland, lørdag 18. januar, 2020, 19:34 (38 dage siden) @ Svend

Skal der etableres nye sovevognsforbindelser, skal det ske med tidssvarende materiel. Og skal man køre om natten skal man gøre sig selv den tjeneste, at købe et ordentligt produkt - ikke noget med at sove i et rum som pr passager kan sammenlignes med et kosteskab. Nattogene ud fa København havde nogle fornuftige vogne, i hvert fald hvis man ofrede noget mere og købte en billet til 1. klasse og en "de luxe" sovevognsbillet:
https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/A/OeBB_WLABmz-7694.php?lang=en

Siemens er ved at bygge nye nattog til ÖBB, med single-kapsler, 4-personers liggekupé og 2-personers sovekupé med eget bad og toilet. Der vil også være almindelige siddepladser.
Indtil videre har man dog kun bestilt nye tog til Italien-ruterne, da de eksisterende vogne om få år ikke længere må køre i Italien pga. nye krav til brandsikkerhed. Men der er en stor option der kan udnyttes.

Her ses de færdigreviderede tegninger fra ÖBB/Siemens: https://www.nightjet.com/komfortkategorien/nightjetzukunft.html

De første vogne gik i produktion hos Siemens i Wien i november 2019.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne
Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.
 Læs artiklen 
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen