Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Søndagsgætter - nu med flere fotos (Generelt)

af Peter Christensen, 19/1 2020, 12:38 (1553 dage siden) @ Niels Munch

Jeg tænker, om du måske har læst f.eks. "Botchan", en roman af Natsume Sōseki?

Nej, japansk litteratur er ikke lige min stærke side; de sidste par år er gået med at gnaske bøger af en vis H. Kissinger - det var tung kost. Så nu nøjes jeg med lidt af Volker Kutscher, men ikke på tysk.
Men ja, det er Matsuyama, hvor billederne er taget.
Her går man og tror, at man er endt i en fjern ravnekrog og så hitter folk alligevel stedte på få timer - der er altså utroligt.

Gerne flere fotos fra de breddegrader.

De kommer så her. Det skal siges, at jeg ikke aner hvad materiellet er for noget, men alle fotos er fra Matsuyama og nærmeste omegn.
[image]
På Matsuyama JR stod dette el-loko. Det har 3 2-akslede bogier.
På sporene ved siden af er en at containerplads, men der var ikke meget aktivitet.
[image]
Fancy form dette tog har i den ene ende, for den anden er helt flad. Nærmest som skal den kobles med et tilsvarende sæt.
[image]
Toggangen er ikke så meget på faste minuttal at det gør noget, men det sker ofte at togene kommer til perron fra hver sin side. Så holder de dér med nogle meters mellemrum og de rejsende kan skifte.
Jeg kikkede efter alskens signaler og skilte, som kunne vejlede lokomotivførerne i hvor de skulle holde, men der var intet.
Det viste sig, at der blev brugt "bio-robotter" (= mænd, med hjelm, skriggul vest og et rødt flag). Når toget nærmede sig, og der holdt tog i sporet i forvejen, så holdt manden et rødt flag ud mens han stod på perronen nogle meter foran det første tog. Så stoppede det næste tog inden flaget. Ingen grund til at gøre det sværer end det er, men den var næppe gået i Danmark....
[image]
Spartanske holdepladser kan man også lave andre steder i verden....der er lidt læ, lidt automater med drikke og en billetautomat.
[image]
Et billed i modsat retning af det første. Det er den ganske spartanske stil, som køres her. Betonsveller - bevares, men det var altså ikke alle steder.
[image]
En ret almindelig motorvogn.
Jeg så nogle stykker i en dieseludgave (og kørte også med en). Førerpladsen er ikke lukket ret meget af - på det punkt mindede det om en bus. Men selve førerpladsen - et stk. i hver ende var lidt af en overraskelse. Hold nu op; det lignede jo noget fra et gammelt brunt S-tog. Der var ikke ret meget fancy-high-tech over det. Jeg tog ikke noget foto af førerpladsen, da der var pænt mange med motorvognen, så ingen grundt til at skille sig for meget ud.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak